*Nettavisen* Nyheter.

Tankoppgang i Atlanterhavet

Stortankratene har strammet seg til i Atlanterhavet det siste døgnet.

18.05.08 23:59

Det opplyser en befraktningsmegler til NA24 iMarkedet torsdag morgen.



Det er spesielt markedet ut av Vest-Afrika som har strammet seg til det siste døgnet. De siste rapporterte slutningene peker mot et hopp i ratene på 10 worldscaleponeg. Skipsmeglerhuset Fearnleys rapportert i går ettermiddag at nivåene da lå på worldscale 80 fra Vest-Afrika til Mexicogolfen.



Blant slutningen i går kveld er VLCC'en Crude Star meldt sluttet med 260.000 tonn fra Vest-Afrika til Mexicogolfen på worldscale 90. Befrakter er Shell. Videre er en VLCC meldt sluttet fra Vest-Afrika til Europa på ws 100.



Befraktningsmegleren peker også på oppgang i det Indre Middelhav og Svartehavet for suezmax-markedet, og han forventer at dette vil smitte over på nivåene ut av Midtøsten.



Det er lange ventetider gjennom Bosporus mellom Svartehavet og Middelhavet nå, totalt 22 dager med ventning for passering inn og ut. Ifølge Fearnleys ukentlige rappott så har ratene den siste ukene steget fra ws 125 til ws 140 for suezmax'ene i det indre Middelhav.



Skipsmeglerhuset mener imidlertid god tilgang på tonnasje i Middelhavet kan legge et tak på utviklingen.



VLCC-raten ut av Midtøsten har falt svakt tilbake den siste uken tross god aktivitet. Ratene fra Midtøsten til Østen ligger på nivåer mellom ws 75 og 77,5, som er ned omkring 7,5 poeng fra forrige uke.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.