*Nettavisen* Nyheter.

Tankoppgang ventes(Ny)

Det ventes nå et nytt løft i stortankmarked i det lasteprogrammene for desember ventes å komme for full fart denne uken

19.05.08 00:42

Mens det nå sluttes VLCC'er på worldscale 285 fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen, sier en befraktningsmegler til iMarkedet mandag morgen at ratene nå fort kan gå over det magiske ws 300-nivået denne uken.



Bakgrunnen er at venteperioden etter sluttføring av novemberprogrammene nå er over. Desemberprogrammet er nå på god vei inn i markedet i følge megleren.



- Aktiviteten er økende, og det er en styrket undertone i markedet, skriver skipsmeglerhuset i sin ukentlige markedsrapport.



- Ratene holdt seg svært bra gjennom den vanlige stilleperiode mellom månedlige lastenominasjoner, siden tonnasjetilgangen forble stram. Med desemberlasting nå i ferd med å ta seg opp, ser videre rateoppgang ut til å være sannsynlig på kort sikt, skriver Bassøe.



Rater over ws 300, vil bety timecharterrater på over 200.000 dollar dagen. Forrige rekord ble satt på tampen av oktober da VLCC-ratene fra Gulfen var opp i ws 290 på det høyeste.


Finans.



Rett før helgen holdt ratene seg rundt 200.000 dollar dagen, og er opp noen få punkter mandag morgen.



De sterke ratene i suezmax-markedet ser også ut til å fortsette og nye ratehopp kan vær epå vei i det ventetidene inn og ut av Svartehavet fortsetter å øke. Ventetiden er allerede oppe i 15 dager, og suezmax'er i det indre Middelhav får ws 375, eller 178.000 dollar dagen.



Til sammenligning sluttes det fra Vest-Afrika til østkysten av USA på ws 307,5, eller 107.000 dollar dagen.



Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.