RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankoppgang ventes fortsette

Sist oppdatert:
Skipsmeglerhuset Fearnleys mener at forholdene for videre oppgang i supertankerratene nå er åpenbare. Det begynner å bli meget tynt med ledige skip i markedet
Den siste uken har ratene fortsatt med en markert oppgang, og trenden vil ifølge Fearnleys fortsette.

- Utsiktene for videre oppgang denne måneden er åpenbare for alle, skriver Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport.

Ifølge Fearnleys er det nå kun 27 VLCC'er ventet ledige i Midtøsten de neste 30 dagene, mot 42 for en uke siden. Det ble gjort hele 63 VLCC-slutninger den siste uken, mot 47 uken før.

På worldscalebasis steg det 10 punkter i snitt den siste uken, og det sluttes på nivåer mellom ws 135 og 137,5 østover fra Gulfen, noe som betyr timecharterrater på over 70.000 dollar pr. dag.

I suezmax-markedet har det vært en ny stille uke og det ga et visst ratefall etter en kraftig oppgang de siste ukene. I det Indre Middelhav hvor rederne har sluttet skipene på ws 255, falt ratene til ws 225, men det gir likevel dagrater på nær 100.000 dollar pr. dag. I Vest-Afrika kom ratene ned 25 punkter til ws 160. Suezmax-markedet i Midtøsten har imidlertid holdt seg stramt som følge av den store VLCC-aktiviteten.

Vest for Suez er det imidlertid godt med ledig tonnasje, noe rateutvikling også gjenspeiler.

Fakta:

Frontline og Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere