*Nettavisen* Nyheter.

Tankoppgangen ventes å fortsette

Oppgangen i stortankratene de siste dagene ser ut til å holde, og markedet ventes å fortsette den sterke trenden på kort sikt med ytterligere oppgang i VLCC-ratene

19.05.08 00:51

Ifølge befraktningsmeglere har vært i kontakt med torsdag morgen så holder VLCC-ratene seg nå på områder mellom worldscale 125-130 fra den Arabiske Gulf til Østen, som er stabilt etter at ratene skjøt i været på tirsdag.



Skipsmeglerhuset Fearnleys oppgir at snittratene fra Gulfen til Singapore nå ligger på ws 127,5, en markert oppgang fra en uke siden. De forventer at den stramme trenden i markedet vil fortsette å holde seg på kort sikt. På timecharterbasis ligger ratene nå å vaker rundt 80.000 dollar pr. dag.



- De fleste markedsaktører venter ytterligere oppgang i juni som følge av åpenbar mangel på VLCC-tonnasje i posisjon til å dekke etterspurt lasting, skriver Fearnleys i rapporten.



Det er meldt 42 vlcc'er ledige for lasting de neste 30 dagene.



Suezmax-markedet har også vist en kraftig oppstramming i det siste, og tross manglende aktivitet i Vest-Afrika den siste uken har ratene holdt seg høye. Det sluttes nå suezmax på ws 180-190 fra Vest-Afrika til USA. Det betyr rater på drøye 57.000 dollar dagen.



I Middelhavet har ratene eksplodert og det sluttes nå på ws 260-nivået som følge av kraftig aktivitet. Dette betyr dagrater på voldsomme 125.000 dollar dagen.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.