*Nettavisen* Nyheter.

Tankraten kan ha bunnet

Stortankratene har vært under press i høst, men Fearnleys mener bunnen kan være nådd.

19.05.08 00:04

Det går frem av skipsmeglerhusets ukentlige markedsrapport. Fearnleys noterer at rederne foreløpig ikke har klart å snu ratene igjen på grunn av den fyldige listen med ledige supertankere på vei til Midtøsten, men mener at det likevel ser ut til at markedet har bunnet.



Fearnleys teller nå 86 VLCC'er ledige i Midtøsten i løpet av de neste 30 dagene, som er en økning på seks sammenlignet med forrige. Tradisjonelt er stortankmarkedet nå på vei inn i høysesongen med stor aktivitet og strammere rater.



Foreløpig er det imidlertid lite i ratene som tyder på noen tilstramming. Det sluttes nå på worldscale 67,5 fra Midtøsten til Fjerne Østen, som er ned 2,5 poeng fra forrige uke. Vestover fra Persiabukta ligger raten på ws 77,5, som er opp 2,5 poeng.



Det er i Atlanterhavet at rederne kan glede seg mest, her er det få ledige VLCC'r noe som har gitt et løft i raten fra Vest-Afrika til US Gulf på 12,5 poeng til ws 112,5 den siste uken.



Suezmax'ne sliter derimot med noe laber aktivitet og ratene er ifølge Fearnleys under press etter en krot opptur rundt helgen. Raten ligger fortsatt i området ws 150 fra Vest-Afrika til østkysten av USA.



I det indre Middelhav fortsetter den negative trenden og ratene har den siste uken falt nye 20 poeng til ws 135 for reiser intra Middelhavet.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.