*Nettavisen* Nyheter.

Tankratene faller raskt

Ratene for supertankerne er nå på full fart ned etter oppturen på tampen av vintersesongen.

18.05.08 23:56

Ifølge den ukentlige markedsrapproten fra skipsmeglerhuset Fearnleys har ratene nå for alvor blitt utfordret og resultatet er markerte fall i Midtøsten.



VLCC'er har nå blitt sluttet på worldscale 55 fra Midtøsten til Vesten, som er ned 15 poeng fra tidliegre nivåer. Fearnleys mener at fallet er en bekreftelse på at balansen var svakere enn raten ga uttrykk for.



Tilstanden er den samme på de østlige rutene til Japan og Singapore, hvor raten for moderne VLCC'er med doble skrog har gått fra ws 87,5 til ws 65 i løpet av den siste uken. Eldre skip med enkle skrog har fått enda mer juling med siste slutninger østover på ws 52,5.



Gitt Fearnleys estimat på antall ledige VLCC'er i Midtøsten de neste 30 dagene er det ingen ting som tyder på at trenden skal snu. Fearnleys ser nå voldsomme 89 VLCC'er ledige den kommende måneden som er det høyeste antallet så lang i år.



Ratepresset har også spredt seg til Atlanterhavet og suezmax-markedet. VLCC'er fra Vest-Afrika til Mexicogolfen har fått et ratefall på 10 poeng til ws 82,5 den siste uken, Mens suezmax-raten fra Vest-Afrika til østkysten av USA er ned voldsomme 60 poeng til ws 110.



Fearnleys ser ingen grunn til at trenden skal snu og forventer nye fall for ratene i Atlanterhavet gitt en lang liste med ledige skip fremover og liten aktivitet. Trenden er også den samme i det indre Middelhav hvor ratene den siste uken har kommet ned 80 poeng til ws 120.



Som konsekvens av utsiktene for VLCC og suezmax fremover har Fearnleys nå også tatt ned sine estimater for ettårige timecharterrater ytterligere. VLCC-estimatet er senket fra 54.000 dollar per dag til 52.500 dollar, mens suezmax-estimatet er senket med 1.000 dollar til 41.000 dollar per dag.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.