RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene fortsatt under press

Sist oppdatert:
VLCC-ratene fortsetter å vise svakhetstegn i Midtøsten, og timecharterraten er nå på vei under 50.000 dollar dagen. Suezmax-markedet er styrket den siste dagen
Bare over helgen har markedet svekket seg ytterligere, som følge av fortsatt moderat slutningsaktivitet, mens det er godt med ledige skip.

Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport lå VLCC-raten på strekning den Arabiske Gulf til Østen på worldscale 90 ved inngang til helgen, men over helgen har ratene falt under dette nivået.

Blant annet er VLCC'en F. Elephant meldt sluttet på worldscale 84 til Thailand med lasting 18. september. Videre skal samme reder ha sluttet VLCC'en B. Elephant til Rødehavet på ws 83 med lastedato 30. august, noe som betyr rater under 50.000 dollar dagen for en slutning til Fjerne Østen. Dette skipet var rapportert sluttet til Kina på ws 95 før helgen.

VLCC'en Tenzan, bygget i 2000, skal ha blitt sluttet på ws 93 til Thailand og laster 15. september.

Bassøe beskriver den videre trenden som flat for markedet, og bemerker at tross ratene har falt noe den siste uken, så er det noe kompensert av fall i oljeprisen, og dermed bunkersprisene.

I Vest-Afrika endte ratene på ws 177,5 før helgen for reiser til US Gulf, mens det mandag morgen er meldt en slutning nede på ws 115.

Ifølge Bassøe var det registrert 47 ledige VLCC'er i Gulfen for de neste 30 dagene, som er noe av det høyeste antallet så langt i år.

I Suezmax-markedet har trenden vært bedre med oppgang i ratene vest for Suez. I det indre Middelhav steg ratene med 25 punkter til ws 160 den siste uken, og på timecharterbasis får rederne nå nær 63.000 dollar dagen.

Fra Vest-Afrika til østkysten av USA er ratene opp 12,5 punkter til ws 165 den siste uken.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere