RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene i medvind

Sist oppdatert:
Stortankratene bunnet sist onsdag, og nå strammes markedet til med høyere rater, ved inngangen til septemberlastene
Ifølge den ukentlige markedsrapporten til P.F. Bassøe var det introduksjonen av de første lastene for septemberprogrammet som snudde den fallende trenden for VLCC'ene i midten av forrige uke. Skipsmeglerhuset mener at markedet nå er i ferd med å stramme seg til og tonnasjetilgangen og markedet viser en stigende trend i det septemberprogrammene er på vei inn i markedet.

VLCC-ratene fredag ettermiddag endte lavere enn for uken før, men klart opp igjen fra bunnen i midten av uken. Det sluttes nå på worldscale 115 fra den arabiske Gulf til Fjerne Østen, som gir hyggelige 70.000 dollar pr. dag. Vestover fra Gulfen ligger raten nå på ws 95, som gir timecharterrater på 68.000 dollar dagen.

I Vest-Afrika sluttes det på omkring tilsvarende nivåer på timecharterbasis.

Bassøe teller nå 31 ledige VLCC'er og ULCC'er ledige i Gulfen de neste 30 dagene.

Suezmax-markedet har derimot vært noe tyngre med fall for alle områder som følge av liten aktivitet. Fra Vest-Afrika til østkysten av USA ligger ratene nå på ws 160, ned 17,5 punkter. Det gir 49.500 dollar pr. dag. I det indre Middelhav raste ratene 35 punkter til ws 165, som betyr 65.000 dollar dagen.

I fraktderivatmarkedet falt prisene på kontraktene for inneværende år, med størst fall for de nærmeste kontraktene, mens markedet hevet kontrakten for første halvår 2005 med noen få punkter. Det prises inn ws 139 for første kvartal neste år.

Bassøe har på nytt oppjustert prisanslagene for VLCC'er, og en tre år gammel VLCC prises nå til fantastiske 96 millioner dollar. For et år siden lå prisen på 67 dollar, mens den ved inngangen til sommeren lå på 88 millioner dollar.

Prisen for 1990-bygde VLCC'er med enkle skrog har økt med 2 millioner dollar til 46 millioner dollar den siste måneden.

Fakta:

Frontline/Ship Finance International eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere