*Nettavisen* Nyheter.

Tankratene mot ny bunn

Med svak slutningsaktivitet er tankratene igjen på vei under breakeven-nivåene, mens armadaen av ledige skip ikke ser ut til å tynnes i den Arabiske Gulf

19.05.08 00:31

Det går frem av den ukentlige markedsrapporten til skipsmeglerhuset P.F. Bassøe.



Det ble rett før helgen slutten moderne VLCC'er helt ned på worldscale 52,5 fra Gulfen til Japan, mens markedet nå ligger på ws 57,5, som gir en timecharterrate på 20.000 dollar dagen, eller under breakeven for moderne supertankere.



Vestover fra gulfen har ratene også kommet ned omkring 5 poeng til ws 55, som gir 24.300 dollar dagen til Europa.



Ifølge Bassøe har aktiviteten fortsatt å være svak den siste uken, med det åpenbare resultat at antallet enheter som søker etter last har økt. Ifølge Bassøe er det meldt 36 VLCC'er med enkle skrog og 14 med doble skrog til Gulfen de neste 30 dagene.



Det er et par lyspunkter for rederne på kort sikt. Den asiatiske vedlikeholdsperioden i raffineriene er på vei mot slutten, i tillegg er behovene for OPEC-olje oppjustert for andre halvår, men foreløpig er det et stykke frem.



Det svake VLCC-markedet ser også ut til å spre seg til suezmax-markedet i Europa. VLCC-ratene fra Vest-Afrika til USA falt 22,5 poeng til ws 80 den siste uken, mens suezmax-ratene på samme rute falt fra ws 145 til 119. VLCC'ene tjener dermed rett under 40.000 dollar dagen i Atlanterhavet, mens suezmax'ene har sette ratene falle ned mot 30.000 dollar dagen.



Fallet i suezmax-ratene kommer tross god aktivitet den siste uken.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.