*Nettavisen* Nyheter.

Tankratene noe blandet

VLCC-ratene ventes å stige videre i Midtøsten, men i resten av stortankmarkedet er utviklingen noe mer blandet

19.05.08 00:48

Skipsmeglerhuset Fearnleys mener at inntreden av nye laster i VLCC-markedet i Midtøsten gjør at ratene kan forventes å stige videre på kort sikt. Det er fortsatt litt ledig tonnasje selv om antallet har økte noe den siste uken.



Det er ifølge Fearnleys nå 40 ledige VLCC'er for de neste 30 dagene, mot 29 for en uke siden. Ratene er fortsatt noe under nivåene for en uke siden, men har kommet seg opp fra bunnivåene registrert ved inngangen til uken.



Det sluttes nå på worldscale 120 fra den Arabiske Gulf til Japan, mot 122,5 for en uke siden. Vestover fra Gulfen er ratene opp fra ws 97,5 til ws 100 for moderne VLCC'er. I Vest-Afrika er imidlertid markedet litt svakere, og preget av lav aktivitet for suezmax'ene. VLCC'ene oppnår nå ws 122,5 til US Gulf, litt under nivåene for en uke siden.



Fearnleys ser tegn til svakere rater for suezmax'ene men ratene holder foreløpig nivåene fra forrige uke på midten av worldscale 160-tallet, tross liten aktivitet.



I det indre Middelhav har ratene steget 10 punkter til ws 170 for suezmaxer som kan laste før 25. juli, mens ratene i Midtøsten har falt 10 punkter til ws 130. Fearnleys ser en blandet utvikling i markedet på kort sikt.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.