RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene på tapsnivåer

Sist oppdatert:
Høstoppturen lar vente på seg i stortankmarkedet, og for øyeblikket ligger spotratene langt under Frontlines breakeven-nivåer.
Allerede i forrige uke så inneværende uke ut til å bli en heller tung affære for rederne i stortankmarkedet, og ratene har fortsatt å vise en svak tendens.

- VLCC-markedet viser ingen tegn til bedring til tross for at aktivitetsnivået er relativt høyt. Vi ser at det til enhver tid er overheng av skip samt at det har kommet nye VLCC-redere inn som ikke viser den samme styrke til å holde igjen for å få markedet opp, sier en londonbasert tankmegler til NA24 iMarkedet torsdag.

Det siste slutningen av VLCC'er fra Midtøsten til Mexicogolfen meldes å være gjort på worldscale 42,5, som tilsier en timecharterrate på svake 14.800 dollar per dag. Frontline meldte i forbindelse med sine andre kvartals tall at rederiets VLCC'er trenger 30.000 dollar dagen for å gå break-even i kontantstrøm.

I slutten av forrige uke lå ratene på tilsvarende slutninger i området ws 47,5, eller omkring 21.000 dollar per dag.

Tungt på kort sikt

- Vi ser ingen endring i det korte bildet men frykter at ws 50-tallet ryker for reiser fra Midtøsten til Østen, sier megleren.

For en uke siden lå worldscale-raten for VLCC'er på reiser fra Midtøsten til Korea i området ws 65, mens de siste rapporten viser rater nede på ws 55. På timecharterbasis betyr det et fall fra 35.300 dollar per dag til 25.000 dollar.

Skipsmeglerhuset Fearnleys ser heller ingen bedring på krot sikt etter å ha sett antallet ledige VLCC'er ventet til Midtøsten de neste 30 dagene øke fra 69 til 81 skip den siste uken. Tallene omfatter ikke de to store aktørene Frontline og Tankers Internationals ledige skip, så tallet ligger sannsynligvis over 100 enheter.

Ifølge Fearnleys er det heller ingen støtte å finne i suezmax-markedet, som sliter med de samme problemene som de dobbelt så store VLCC'ene.

Ser ikke den store oppturen

Tradisjonelt så betyr høsten opptur for tankratene frem mot første kvartal. Det skyldes oppkjøringen til vintersesongen på den nordlige halvkule og etterspørseltoppen i fjerde kvartal.

- Vi tror at vi skal opp fra dagens nivå utover høsten, men at fjerde kvartalet lett vil ende på samme nivåer som i 2006, sier megleren til NA24 iMarkedet.

Ved utgangen av 2006 ble VLCCene sluttet på ws 65 fra Midtøsten til Østen, som da ga en timecharterrate i området 33.000-35.000 dollar per dag etter en sidelengs utvikling gjennom kvartalet.

- Momentet og psykologien har snudd i tankmarkedet og oppgangene blir kortere og lavere enn vi så tidligere, mener han.

Optimisme i papirmarkedet

Det ser imidlertid ikke ut til at aktørene i futuresmarkedet tror på en repetisjon av fjorårets svake fjerde kvartal. På shippingderivatbørsen prises nemlig fjerde kvartalskontrakten for VLCC-ruten Midtøsten til Japan inn dagrater på 47.000 dollar per dag. Septemberkontrakten ligger på ws 60, eller 28.000 dollar per dag.

I går lå spotraten på samme strekning på 22.500 dollar per dag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere