*Nettavisen* Nyheter.

Tankratene presses ned

Det er befrakterne som nå har initiativet i stortankmarkedet etter en ny stille uke med oppbygging av antallet ledige skip. Fearnleys mener rederne må forberede seg på ytterligere fall. Les mer her

19.05.08 00:21

Den rolige perioden i VLCC-markedet har fortsatt den siste uken, og som Fearnleys skrev for en uke siden lå det an til at befrakterne etter hvert ville få overtaket, noe de også har gjort. Med et økende antall ledige skip i den Arabiske Gulf for de neste 30 dagene, mener skipsmeglerhuset at bilde også ser svakt ut for rederne inn i julesesongen som nærmer seg raskt.



- Med julesesongen raskt i anmarsj, ser det nå ut til at de fleste befrakterne allerede har sikret dekning på sine gulflaster og eierne forbereder seg selv til et svakere markedet, skriver Fearnleys i sin nye ukentlige markedsrapport.



VLCC-raten fra Gulfen til Fjerne Østen har falt fra worldscale 207,5 for en uke siden til 192,5 onsdag. Vestover har ratene falt 17,5 poeng til ws 132,5. Antallet ledige skip ventet til Gulfen de neste 30 dagene økte fra 51 til 69 i løpet av uken, og øker presset på rederne.



Heller ikke i Atlanterhavet har VLCC-rederne klarte å holde oppe ratenivåene, og moderne VLCC’er sluttes nå på ws 175, ned 5 poeng den siste uken.



Fearnleys viser til suezmax-markedet som støttefaktoren til VLCC-ratene i Atlanterhavet, men ser at de negative utviklingen i Gulfen vil komme også her. Suezmax-rederne kan glede seg over et løft i ratene på nye 10 poeng til ws 270 på strekningen Vest-Afrika til USA.



I det indre Middelhav har aktiviteten vært lav, men lange ventetider på inntil 18 dager gjennom Bosporus-stredet inn og ut av Svartehavet gjorde at ratene holdt ws 280-nivået.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag