*Nettavisen* Nyheter.

Tankratene trender ned

Skipsmeglerhuset P.F.Bassøes adm. direktør Ole-Rikard Hammer ser en fortsatt fallende trend for tankratene neste år, forventer svakere etterspørselsvekst på grunn av oljeprisen

19.05.08 00:27

Det kom frem på en presentasjon på morselskapet Pareto Securities årlige olje- og offshorekonferanse onsdag.



Bassøe-sjefen, som også er skipsmeglerhusets sjefsanalytiker la til grunn for sitt markedssyn at trenden fra i år med en flåtevekst som er større enn etterspørselsveksten vil fortsette for supertankerne.



Det er spesielt utsiktene til enda svakere oljeetterspørselsvekst neste år som uroer Hammer, samtidig som han ikke forventer noen betydelige økninger i OPEC-produksjonskapasitet neste år. Det betyr at veksten i etterspørselen etter supertankere/VLCC’er målt ved tonnmil sannsynligvis vil blir enda lavere i 2006.



Den vil ikke kommet opp mot flåteveksten på 5 prosent neste år for VLCC’ene, og dette gjør at Bassøe i snitt venter VLCC-rater neste år på 45.000 dollar dagen, mot 55.000 dollar dagen i år. Hammer understreket at det er forutsatt et sterkt vintermarked.



- Markedet vil fortsatt gi gode rater, men de blir lavere neste år, og markedet mer utfordrende, sa Hammer.



Kina-syndromet

Det har vært en økende grad av spørsmålstegn rundt årets utvikling i tankmarkedet, i det etterspørselen etter tankskip ikke har hengt med oljeetterspørselsveksten i samme takt som i fjor. Hammer mener det store hullet ligger i Kina. Det siste årets flåtevekst på 7 prosent er ikke nok.



Kinesiske raffinerier har måttet ta regning for kunstig lave innlandspriser på drivstoff i Kina, noe som har ført til at de har valgt å tære på lagrene fremfor å kjøpe råoljemarkedet. Det har ført til at hjemmemarkedet nå er sultet, og køer for å få drivstoff er et økende problem.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.