RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene trenger kulde

Sist oppdatert:
Dersom det forblir en mild vinter i USA kan det bli en korttidskollaps i tankmarkedet. Det er nå store mengder ledige skip å vei til gulfen og ratene har stupte de siste ukene
VLCC-ratene har i løpet av en drøy måned falt fra toppen på rundt 250.000 dollar dagen på timecharterbasis til 70.0000 dollar dagen, og på kort sikt er heller ikke utsiktene spesielt oppløftende skal en tro adm. direktør Finn Engelsen jr. i skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco.

– De første månedene neste år vil tankmarkedet være sterkt avhengig av om det blir noe skikkelig vintervær i USA. Hvis ikke kulden kommer i Amerika, kan dette kollapse, sier Enegelsen til Dagens Næringsliv onsdag.

Han mener at markedet i så fall trolig vil oppleve en korttidskollaps der lagrene av produkter og råolje må ned på lavere nivåer slik at raffinerienes marginer igjen kan økes.

- En slik justering kan ta tid og vil muligens strekke seg inn i andre kvartal, sier Engelsen til DN.

Engelsen er imidlertid ikke bare negativ, og mener bilde kan snu seg raskt, og ser et stramt marked utover sommeren og høsten, blant annet på grunn av lavere produksjonsvolumer i MExico-gulfen og Nordsjøen.

Adm. direktør Erik M. Andersen i R. S. Platou Economic Research at ratene for de store tankskipene i 300.000-tonns klassen ville falle til 50.000 dollar per dag i 2005. Det er det samme estimatet han hadde for to måneder siden.

- Første kvartal vil gi et ganske volatilt marked, men jeg ser ikke bort fra at vi kan få et nytt oppsving igjen fra de nivåene vi har i dag. Det avgjørende er om det blir perioder med vinterkulde på den nordlige halvkule, sier Andersen til DN.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere