RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankrederne har overtaket

Sist oppdatert:
Det har ikke vært de store krumspringene i allerede knallsterke stortankrater den siste uken, men rederne sitter med initiativet også for denne uken
Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøe var sist uke preget av tautrekking mellom redere og befraktere, men rederne kom vinnende ut, noe som ga en liten oppgang i ratene på tampen av forrige uke.

Rederne sitter nå med overtaket på de kortere østlige VLCC-rutene ifølge BAssøe. som forventer en stram trend denne uken. Ratene steg nye 5 worldscalepunkter den siste uken, og ligger på ws 135 fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea. Det gir meget sterke 87.000 dollar dagen.

Vestover fra Gulfen ligger ratene på ws 105, også det opp 5 punkter fra uken før. PÅ timecharterbasis gir det 78.600 dollar dagen. I Vest-Afrika har ratene ligget stabilt på ws 125 til USA som gir knappe 80.000 dollar dagen.

Noe svakere i suezmax-markedet ifølge Bassøe. Det skyldes en rekke feilinger av tidligere slutninger tidlig i uken. Dette er ventet å gi ytterligere ratefall på kort sikt.

I det Indre Middelhav falt ratene med 22,5 punkter til ws 172,5, noe som gir 70.000 dollar dagen. På den viktige strekning Vest-Afrika til østkysten av USA lå ratene flatt på ws 160, eller 46.700 dollar dagen.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere