*Nettavisen* Nyheter.

Tankrederne må ha stor aktivitet

Med tankratene under break-even-nivåer de siste dagene tross tor aktivitet, trenger stortankmarkedet fortsatt stor aktivitet for å komme ut av bølgedalen

19.05.08 00:32

Det har fortsatt å være stor fart i VLCC-markedet også den siste uken, men presset fra et lass av eldre tankskip har fortsatt å prege utviklingen. Allerede før helgen kun iMarkedet.no melde at spotratene hadde falt under break-even-nivåer på den viktig supertankerruten fra den Arabiske Gulf til Japan.



Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe mener at fortsatt sterk aktivitet i VLCC-markedet er en nødvendighet skal rederne kun snu utviklingen. Det er en fortsatt godt med eldre enkelt skrogs VLCC'er ventet til gulfen de neste 30 dagene tross 35 slutninger den siste uken.



Ratene fra den Arabiske Gulf til Japan falt fra ws 72,5 til 57,5 den siste uken, som gir 19.600 dollar dagen på timecharterbasis. Det er ikke nok til å dekke VLCC-redernes kostnader. Vestover fra Gulfen er det fortsatt lønnsomhet med rater på ws 57,5 som gir drøye 26.000 dollar dagen.



På strekningen Vest-Afrika til US Gulf er inntjeningen fortsatt god med rater rundt ws 87,5, eller 45.600 dollar etter marginalt fall den siste uken. Holder trenden seg i Gulfen kan det påregnes press i Vest-Afrika i det rederne vil vegre seg for å flytte tonnasje tilbake til Gulfen.



Suezmax-rederne kan se noe lysere på det å tjener relativt sett klart bedre enn storebrødrene VLCC'ene. I Vest-Afrika falt raten 17,5 poeng til ws 140 den siste uken, som gir drøye 39.000 dollar dagen. I det indre Middelhav falt raten 7 poeng til ws 160 som gir fortsatt meget sterke 65.500 dollar dagen.



Fakta

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.