RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankrederne sliter med balansen

Sist oppdatert:
Et fortsatt stort overheng av ledige supertankere fortsetter å tynge ratene.
Stortankmarkedet har vært gjennom en ny tung uke og befrakterne har så langt fortsatt å plukke skip fra en meget lang liste med ledige supertankere i Midtøsten.

- Aktiviteten er imidlertid økende, og med maiprogrammet i full sving bør det bli mer den kommende uken siden ratene den siste tiden har vært uvanlig lave, skriver skipsmeglerhuset P.F. Bassøe i sin ukentlige markedsrapport.

Ifølge Bassøe har antallet ledige VLCC'er med doble skrog kommet ned til mer normale nivåer og de tror markedet kan være i ferd med å nå bunnen.

I tillegg noterer Bassøe en økning i etterspørselen etter VLCC'er i Vest-Afrika og Middelhavet, noe som kan bidra til å stramme opp den nå ubalanserte markedet.

VLCC-raten fra Midtøsten til Korea falt den siste uken fra worldscale 62,5 til ws 57,5. På timecharterbasis ligger raten nå på 31.100 dollar per dag. Vestover fra Midtøsten har raten falt til ws 45, som gir kun 24.600 dollar per dag på timecharterbasis.

Noe mer stabilt i Atlanterhavet hvor ratene for VLCC'er fra Vest-Afrika til Mexicogolfen kun var ned et par poeng til ws 65, eller 36.400 dollar per dag.

Suezmax-markedet holdes ifølge Bassøe igjen av det store antallet ledige VLCC'er og markedet betegnes som svakt. Ratene ligger for øyeblikket på ws 115 fra Vest-Afrika til USA, eller 40.800 dollar per dag.


Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere