*Nettavisen* Nyheter.

Tankrederne trenger lagerfall

VLCC-markedet sliter med en tung start på 2006 og ratene har fortsatt å falle tilbake etter den overraskende svake julemåneden

19.05.08 00:19

Ifølge den ukentlige markedsrapporten fra skipsmeglerhuset P.F. Bassøe så har VLCC-ratene fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen kommet ned 45 poeng til worldscale 105 i løpet av de to siste ukene. Raten tilsvarer 68.000 dollar pr. dag på timecharterbasis.



Skipsmeglerhuset peker på den overraskende trege aktiviteten og overhenget av ledig tonnasje som dermed har fortsatt ut i det nye året. Overskuddet av ledige skip til Gulfen er fortsatt stort selv om tallet for skipene med doble skrog er på retur. Ratene vestover fra Gulfe har falt fra ws 115 til ws 92,5, som gir en t/c-rate på 73.300 dollar pr. dag.



I Vest-Afrika har VLCC-raten falt omkring 25 poeng til ws 150, som gir meget hyggelige 108.500 dollar pr. dag for moderne enheter.



Den generelle trenden er ifølge Bassøe svakere i både VLCC og suezmax-markedet.



- Rederen må håpe at fallende råoljelagre i alle regioner betyr at aktiviteten snart skal ta seg opp igjen, skriver Bassøe.



Suezmax-ratene har falt 35 poeng på strekningen Vest-Afrika til USA over julen og inn i det nye året, og lå fredag på ws 185, eller 63.800 dollar pr. dag. Ratene har også falt i det indre Middelhav og Svartehavet tross fortsatt lange køer i Bosporus. Ratene ligger nå rundt ws 200, eller 96.000 dollar pr. dag, etter et fall på 50 poeng.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag