*Nettavisen* Nyheter.

Tanktonnasje i bøtter og spann

Befrakterne av supertankere kan nå lene seg tilbake i det antallet ledige skip er i ferd medå sette ny rekord i den arabiske gulf. Dette setter videre press på ratene

19.05.08 00:28

Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport har antallet ledige VLCC'er som ventes til Gulfen de neste 30 dagene den siste uken økt fra 60 til 80 skip, som er det høyeste antallet hittil i år.



Dette har ført til videre fall i VLCC-ratene den siste uken tross meget god aktivitet. Det meldes om totalt 38 VLCC-slutninger verden over den siste uken.



- Trenden i VLCC-markedet er svak i det befrakterne kan slappe av med plenty av tonnasje i Gulfen å plukke blant, slår Fearnleys fast i rapporten.



De mener det ser ut til at situasjonen vil fortsette å presse ratene ned, spesielt for eldre skip med enkle skrog. I Atlanterhavsmarkedet sliter rederne med laber aktivitet.



VLCC-ratene har den siste uken falt fra worldscale 75 til ws 60 fra Gulfen til Vesten, mens ratene til Fjerne Østen har falt 16 poeng til ws 62,5. I Atlanterhavet har VLCC-raten fra Vest-Afrika til US Gulf rast fra ws 80 til 65 i løpet av uken, og nærmer seg nå med stormskritt bunnen fra tidliegere i sommer.



Bilde i suezmax-markedet er ifølge Fearnleys mer blandet. Ratene ut av Vest-Afrika ser ut til å ha bunnet ut på ws 95, og er kun marginalt ned fra forrige uke. I det Indre Middelhav og Svartehavet har ratene derimot fortsatt å falle til nye bunnivåer for året. Den siste uken har ratene kommet ned fra ws 112,5 til ws 90, og Fearnleys ser nærmere ws 80 innen utgangen av inneværende uke.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag