*Nettavisen* Nyheter.

Tar grep om el-sparkesyklene - vil ha felles reglement for hele landet

Bolt senker prisene på de elektriske sparkesyklene. I en kampanjeperiode fjerner de oppstartskostnaden og senker minuttprisen ned til én krone.

ENGASJERER: El-sparkesykler skaper debatt i mange norske byer. Foto: Geir Olsen (NTB scanpix)

El-sparkesyklene skaper debatt rundt hele landet. Nå vil landets kommunalteknikere ha felles anbefalinger og regler for bruken.

30.06.20 09:08

Tidligere denne måneden skapte el-sparkesyklene sinne og irritasjon i Bergen, da et firma satte ut 500 farkoster av denne typen uten noen som helst løyve fra kommunen.

– Vi fikk høre om disse planene i går, og hadde møte med firmaet i dag. Vi ba dem rulle tilbake løperhjulene, noe de ikke ville. Det er så drøyt at det er vanskelig å ta dem seriøst. Vi er ikke prinsipielt imot elsparkesykler, men vi vil ha demokratiske og ryddige prosesser. Jeg er ganske sint nå, sa byutviklingsråd Thor Haakon Bakke til Bergensavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.  

RASER: Byutviklingsbyråd Thor Haakon Bakke er ikke fornøyd med el-sparkesyklene som ble satt ut uten løyve i Bergen i forrige uke. Foto: Facebook

El-sparkesyklene finnes også i en rekke andre norske byer, har ført til oppgjør i retten og mye bråk.

Nå kaster Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) seg inn i debatten:

– El-sparkesykler er et godt supplement til hverdagstransporten for mange. Det er samtidig liten tvil om behovet for å få på plass gode retningslinjer for bruk og forvaltning av dem, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i NKF i en pressemelding.

Les også: Voi-sjefen vil ha mer regulering av elsparkesykler i Oslo

Måten de ulike kommunene tillater utplassering og omfang av antall sparkesykler varierer.

– Vi mener det er økende behov for å utarbeide en nasjonal anbefaling for utplassering, forvaltning og bruk av el-sparkesykler. Derfor tar vi initiativ til å samle kommunene for å delta i dette arbeidet slik at vi kan dra nytte av de erfaringene som forskjellige kommuner har, sier Aale-Hansen.

Klikk på bildet for å forstørre. TAR GREP: Administrerende direktør i NKF vil ha felles anbefalinger og regelverk for el-sparkesykler.

TAR GREP: Administrerende direktør i NKF, Rune Aale-Hansen, vil ha felles anbefalinger og regelverk for el-sparkesykler. Foto: Alex Asensi (NKF)

NKF mener det er nødvendig med nasjonale anbefalinger og regler når det gjelder flere punkter:

– Noe av det vi kommer til å se på knytter seg til om el-sparkesyklene skal ha faste droppsteder og om det skal settes tak på antall operatører og sparkesykler som kan utplasseres – for eksempel i forhold til innbyggertall. Videre bør det avklares reaksjoner for brudd på retningslinjer, som ledd å bidra til oversikt og fremkommelighet på gater og fortau, sier NKF-direktøren.

Les også: Hver fjerde nordmann vil ha totalforbud mot elsparkesykler

Dette kan hjelpe både kommunene og aktørene i bransjen, mener Aale-Hansen.

– For leverandørene av el-sparkesykler er det verdifullt med forståelig og enhetlig praksis fra kommunene til kommune, og for kommunene er det nyttig å ha gjennomtenkt anbefaling man kan lene seg på.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag