*Nettavisen* Nyheter.

Tar Italia med storm

Foto: Camilla Flaatten (Side2)

- Agenten min begynte å grine, sier Leila Hafzi, om designsuksessen i Italia.

21.08.10 16:49

GRAND HOTEL (Side2): Den anerkjente designeren Leila Hafzi, gjør suksess med sine brudekjoler i utlandet. Hun har solgt brudekolleksjonen inn til åtte butikker rundt omkring i Italia, og det er imponerende av den norske designeren.

Se brudekolleksjonen her: Jenny og Maria som brud

- Jeg var på Sposaitalia (messe red.anm) med brudekolleksjonen, og der gikk det over all forventning. Jeg solgte kolleksjonen inn til åtte butikker, hvorav den ene anses for å være Italias beste butikk, forklarer Hafzi, da Side2 møter henne på en brudemesse på Grand Hotel i Oslo.

- Agenten min begynte å grine, så bra er det. Jeg forsto det ikke helt, legger hun til.

Lang ventetid
Etter at hun viste brudekolleksjonen sin under Oslo fashion Week i februar, har etterspørselen ikke latt vente på seg.

- Det har gått over all forventning. Vi har vært supertravle, nesten svimle. Siden pågangen ble så stor, så fort, har vi måtte sagt nei til 20 bruder, opplyser Hafzi, og forteller at det er tre til fire måneders ventetid på kjolene hennes.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Lager én kjole om dagen
Og det er lett å se hvorfor så mange ønsker å stå brud med en av Hafzis lekre kjoler. De karakteristiske Hafzi-kjolene er lange og flagrende, med en syteknikk som får kjolene til nærmeste å bølge utover gulvet. Med detaljer, som chiffonrosetter og lange bånd som knyttes rundt midjen, får kjolene også en karakteristikk som gjør de mer til ett kunstverk enn et plagg.

- Den ene fabrikken vi bruker, lager én kjole om dagen. Så da kan du tenke deg hvor mye arbeid det er med kjolene, og det er mye håndarbeid, forklarer Hafzi.

Brudekjolene ligger på kr 16.000 til 18.000 i pris, men hun har også en kreasjon til 44.000 kroner.

- Det har vært en enorm vekst i salget etter brudekolleksjonen, forteller Hafzi, og legger til at suksessen har vært viktig for henne.

Kjendisbrud
Også flere utenlandske kjendiser har blitt observert med kjoler signert den norske designeren, og selv om Hafzi kan bekrefte at det er en kjendis som har kjøpt en av brudekjolene hennes, er hun forsiktig med å avsløre hvem dette er.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Paul Weaver

- Ja, men vi er litt forsiktig med å komme ut med det, sier hun, og ser blygt ned.

Satser på utlandet
Hafzi har ved flere andlendinger vist sin kolleksjon under Oslo Fashion Week (OFW), men som en av flere norske designere, viste hun ikke sin kolleksjon under motefesten i forrige uke.

- Jeg har en ny økologisk bomullslinje som lanseres nå, men det var ikke hensiktsmessig å lansere den i Norge denne gangen. Jeg har fokus på utlandet. Jeg skal lansere den i New York på messe, og i Italia og der blir det kanskje moteshow. Men det er messer og salg som gjelder, forklarer Hafzi.

- Alt stopper opp under moteuken. Da er vi to til tre mann som i to til tre uker jobber med det, og ingenting annet, legger forklarende til.

- OFW har forandret seg
I forrige uke ble OFW kritisert for at nivået på året designere under moteuke var så lav. Hafzi synes det er synd at man mister kontinuiteten i håndverket, og flere kommersielle aktører kommer inn på Oslo Fashion Week, og innrømmer at hun synes OFW har forandret seg litt.

- Det er synd at det faller fra og at man ikke får kontinuiteten i håndverket, og man må ta inn flere kommersielle aktører. OFW har forandret seg litt, det synes jeg er kjempesynd. Jeg synes det tok seg opp for et par sesonger siden,, sier Hafzi.

Hva synes du om nivået på designerne under OFW i år da?

- Fam (Irvoll red anm) er jeg kjempefan av, hun er kjempeflink. Ellers har jeg ikke sett noen ting, innrømmer Hafzi.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.