RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
LITT AV ET PROSJEKT: Da taxiselskapene i Grenland ikke kunne hjelpe rullestolbrukeren Kim med å komme seg hjem natt til søndag, ble Kim og vennene nødt til å velge en annen strategi. Han beskriver hjemturen med den 158 kilo tunge rullestolen som litt av et prosjekt. Her sitter han i passasjersetet etter å ha blitt bært dit av sine venner.
LITT AV ET PROSJEKT: Da taxiselskapene i Grenland ikke kunne hjelpe rullestolbrukeren Kim med å komme seg hjem natt til søndag, ble Kim og vennene nødt til å velge en annen strategi. Han beskriver hjemturen med den 158 kilo tunge rullestolen som litt av et prosjekt. Her sitter han i passasjersetet etter å ha blitt bært dit av sine venner. Foto: Privat

Taxiselskapet nektet å hjelpe Kim

Rullestolbrukeren Kim Edvardsen kontaktet samtlige taxiselskaper i Grenland da han ville komme seg hjem fra byen natt til søndag. - Noe av det verste jeg har hørt, sier han om servicen til en taxisentralene.

Det er drosjeselskapet Grenland taxi rullestolbrukeren Kim Edvardsen retter den skarpeste kritikken mot, skriver Telemarksavisa.

Natt til søndag var Kim ute på byen med venner og endte i godt lag på et nachspiel på Vessia i Porsgrunn. Tiden for å dra hjem kom, men det skulle vise seg å ikke bli noen enkel sak.

«Deres problem»
Kims venner fikk lett bestilt taxi til seg selv, men rullestolbrukeren selv opplevde en helt annen type service. Ifølge ham, var ingen av drosjeselskapene interessert i å ha noe som helst med rullestolen hans å gjøre.

- Vi ringte alle sentralene i Grenland. Enten tok de ikke telefonen, eller så var de frekke. Ei venninne av meg ringte Grenland taxi og fortalte dem at jeg ikke kom meg hjem med rullestolen. Svaret hun fikk var «Det er dere som har invitert ham. Det er deres problem».

- Jeg er ikke lam i hodet, jeg er lam i beina. Det går da ikke an å snakke sånn til kunder. Jeg synes det er en hårreisende sak og de setter seg selv i et veldig dårlig lys, sier Kim.

På anropsloggen kan Kim dagen etterpå se at venninna hans holdt diskusjonen med drosjeselskapet gående i ni minutter, uten at de lot seg overtale.

Rullestol på lasteplanet
Kim anslår at klokken var cirka halv seks om morgenen da nachspielet var over. Da befant han seg på Stranda på Vessia, og skulle til Mule Varde-området der han bor.

- Jeg hadde aldri hatt strøm til å kunne kjøre stolen helt hjem. Og det hadde tatt ekstremt lang tid. Det ene taxiselskapet sa at jeg kunne få tur i 11-12-tiden, men hva skal jeg gjøre da, liksom? Sitte ute og glane i flere timer? spør Kim retorisk.

Til slutt fikk venner av Kim tak i en sjåfør som var villig til å løse problemet. Han møtte opp med en pick-up som kunne frakte rullestolen.

- Jeg sitter i en elektrisk rullestol som veier 158 kilo uten meg. For å få den opp på lasteplanet fikk vi henta noen provisoriske pinner til å kjøre den opp på. Vennene mine måtte bære meg inn i bilen, og jeg veier 90 kilo. Vi fikk stolen oppi bilen og stroppet den fast, forteller Kim, og legger til at det flere ganger kunne gått galt.

- Det var ingen av oss, bortsett fra sjåføren, som var helt edru, og det er ingen enkel sak å kjøre stolen hvis du ikke er vant til det. Den holdt nesten på å dundre i bakken, sier han.

Etter at Kim kom hjem, startet det samme prosjektet med å bære ham og få ned stolen om igjen.

- Hvis jeg blir syk på natta og må til legevakta, hva skal jeg gjøre da? Folk flest ville tatt taxi. Ambulanse kommer jo ikke før det er liv om å gjøre.

- Vi vil leve som folk flest
Det er ikke den første gangen at Kim er borti problemet, men det er første gang han opplever å bli sjokkert av svaret han fikk på sentralen.

- Unnskyldningen deres er som regel at maxi-taxiene har hviletid, eller at de er på langtur til Gardermoen. De burde absolutt ha en bil som er ledig. Det er fire selskaper i Grenland og samtidig er det umulig å få maxi-taxi om natta, sier den frustrerte 30-åringen.

- Jeg er en impulsiv gutt. Jeg er klar over at jeg må planlegge større deler av livet mitt enn folk flest, men jeg vil jo leve et impulsivt liv som alle andre, avslutter han.

- Ikke pent
- Det er veldig ubehagelig å høre at noen har opplevd oss som frekk, sier daglig leder Stein Inge Grimsrud i Grenland taxi. Han bekrefter overfor TA at han har hørt om episoden i ettertid, og mener situasjonen er svært uheldig.

- Hva synes du om responsen han fikk fra dere?

- Det var ikke pent svart. Det vil jeg ta opp, og det må vi luke ut. Jeg vet ikke hvorfor det ble sagt på den måten. Vi skal alltid være hyggelig når kunder ringer til oss, meddeler Grimsrud. Han forteller at vedkommende som var på jobb ikke har kjennskap til å ha sagt, «Det er dere som har invitert ham. Det er deres problem».

- Jeg har nå snakket med vedkommende som satt på sentralbordet på det aktuelle tidspunktet. Dette kjenner hun ikke igjen, og mener selv at dette er ikke slik man sier og mener hun ikke har sagt det, sier daglig leder i Grenland taxi.

Bestill på forhånd
Han mener at Edvardsen kunne unngått sitasjonen dersom han hadde kontaktet drosjeselskapet litt tidligere.

- Det blir veldig vanskelig for oss å ha en spesialbil tilgjengenlig hele døgnet, men det kunne vært avverget hvis han hadde sagt fra på forhånd. Han mener det er beklagelig at Edvardsen må leve med ubehaget det medfører å sitte i en motorisert rullestol, og viser til at det heller ikke var noen andre drosjeselskaper i distriktet som hadde anledning til å stille opp med bil på så kort varsel.

- Det blir veldig vanskelig for oss å ha en spesialbil tilgjengelig hele døgnet. Men vi har bestilt flere drosjer med rampe, og alle våre drosjer tar sammenleggbare rullestoler. Det er ikke noe problem, avslutter Grimsrud.

Ikke ukjent
Norges handikapforbund forteller at slike situasjoner som Edvardsen viser til, ikke er fremmed for foreningen.

IKKE UKJENT: - Dette er dessverre et velkjent problem, forteller medierådgiver Terje Wilhelmsson Herttua i NHF.

- Dette er dessverre et velkjent problem, forteller medierådgiver Terje Wilhelmsson Herttua i NHF. Han viser til en lignende episode som fant sted i Bergen tidligere i år, hvor en rullestolbruker ikke fikk drosje da han satt ved holdeplassen og ba om skyss. Responsen han mottok fra samtlige sjåfører var at de ikke hadde plass til rullestolen hans, til tross for at den var sammenleggbar.

- Historien fra Bergen kan være bare toppen av et isfjell, og det viser også situasjonen i Porsgrunn, forteller medierådgiveren. Han meddeler at forbundet jobber aktivt med å få et mer likestilt samfunn, hvor alle kan komme seg fra a til b.

- Vi kan ikke gjøre annet enn å utøve et politisk press. Vårt mål er at alle skal bli likt behandlet, også de med hjelpemidler skal kunne dra på nachspiel, forteller Herttua og tilføyer:

- Taxi-selskaper landet rundt må kunne være klar til å kjøre ut og burde sørge for at det er flere sjåfører tilstede på jobb til alle tider.

Les flere saker fra Telemarksavisa!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere