RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Telenor plukker tre reklamebyråer

Sist oppdatert:
Telenor har endelig landet på valg av reklamekontakter de nærmeste to årene. Virtual Garden og Leo Burnett forsvinner ut.

Telenor er én av Norges største annonsører, og det har i bransjen vært stor spenning knyttet til hvilke reklamebyråer teleselskapet lander på.

Nå har konsernet signert rammeavtaler med tre reklamebyråer, Bates, New Deal og Hei!.

Bates har jobbet en tid med Telenor Mobil, og New Deal har jobbet med divisjonen Privat på fasttelefoni og Internett/ADSL-satsingen.

- Gjennom dette arbeidet har Bates tilegnet seg god kjennskap til mobilmarkedet og har også vist god forretningsmessig forståelse for de utfordringer Telenor står overfor fremover. New Deal har god forståelse for de brukermessige og forretningsmessige sidene av vår bredbåndssatsing, i tillegg til at byrået har laget god reklame for Telenor som også har vunnet priser for god kommunikasjon både i Norge og internasjonalt, sier Sissel Faller som er prosjektdirektør for Branding & Marketing i Telenor Norge.

- Telenor er såpass store at vi trenger å ha to slike i vår portefølje. For oss er valg av reklamebyråer viktig. Vi er blant Norge største annonsører, og derfor må vi ha de beste med oss i den kreative utformingen av vår kommunikasjonsstrategi. Vi ønsker å utvikle reklame som folk liker og hvor våre kunder kan kjenne seg igjen i de situasjoner reklamen synliggjør. Teknologisk vanskelig produkter og tjenester kan være vanskelig å forstå og ta i bruk, sier hun videre og forteller hvorfor de valgte Hei! som tredjebyrå.

- Også Telenor har mange små enheter uten store reklamebudsjetter. De vil kunne føle seg mer hjemme innenfor et mindre byrå. Hei! er et ungt reklamebyrå men som har bred kompetanse innenfor telekom og effektiv kommunikasjon hos de personene som jobber der. Flere av disse har god kjennskap til Telenors forretningsområder, særlig innenfor bedriftskommunikasjon, forteller hun.

Hei! er sprunget ut av gamle SLB som tidligere hadde kontrakt med Telenor. Det sitter flere folk i Hei! som kjenner Telenor på kommunikasjonssiden.

- Valg av reklamebyrå har jo også med personlig kjemi å gjøre. Dette spiller absolutt inn da vi valgte å ta inn Hei! igjen, sier Faller som sier dette om hvorfor Virtual Garden og Leo Burnett ikke fikk være med videre.

- Vi har gjort en totalvurdering og valgt de tre beste av fem som vi inviterte til en anbudsrunde. Leo la jo ned seg selv og ble ikke med videre i vår evalueringsrunde. Kontrakten med Leo Xpress går imidlertid ikke ut før neste år, det samme gjelder en kontrakt vi har med Mission, forklarer hun og sier at Bates ble hevet opp på konsernivå etter å ha kommet gjennom oppdrag for Telenor Mobil.

I den forrige reklameperioden var det Virtual Garden, Leo Burnett og New Deal som var hovedbyråer for Telenor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere