RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Telenor-trøbbel i tre timer

Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)
Sist oppdatert:
- Vi har nå tilnærmet normal trafikkavvikling igjen, opplyser Telenor.

- Det er jo svært beklagelig at vi nok en gang har en ustabilitet i nettverket, sa Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas på telefon fra St. Petersburg under en pressekonferanse fredag ettermiddag.

- Feil med Trondheim-server
Klokken 17.45 hasteinnkalte Telenor til en pressekonferanse om mobilproblemene, som oppsto nøyaktig en uke etter at mobilnettet var nede i 18 timer.

- Problemene ble relativt raskt lokalisert til en server som står i Trondheim. Vi valgte relativt raskt å foreta en avgrenset avstenging av 2G-nettet. Det er viktig å understreke når vi nå tok ned trafikken på de punktene og stedene, så har all 3G-trafikk på mobil vært oppe i hele perioden, sa administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor på pressekonferansen.

Kårhus påpekte at den utløsende årsaken til dagens problemer, ikke er den samme som forrige ukes problemer.

- Etter å ha foretatt avstengingen så normaliserer trafikken seg. Etter det har vi tatt trafikken gradvis opp igjen. Vi har fra klokken 17.30 hatt en tilnærmet normal trafikkavvikling i hele mobilnettet, sa han.

- Midt- og Nord-Norge
Mobilproblemene oppsto ved 14.30-tiden fredag ettermiddag, og varte i tre timer.

- Telenor opplever noe redusert fremkommelighet i mobilnettet i deler av Midt- og Nord-Norge. Feilretting er iverksatt og det ser ut til å ha hjulpet noe på trafikkavviklingen i mobilnettet. Det kan ta noe tid før kundene opplever at situasjonen normaliserer seg, skrev Telenor i en pressemelding klokken 17.24.

For å løse problemene foretok Telenor en kontrollert stengning av 2G-nettet i Bodø og Ålesund.

- Tiltakene vi har iverksatt ser ut til å bedre situasjonen for kundene i resten av landet, men det kan ta noe tid før kundene opplever at nettet igjen oppleves som stabilt. Det er kunder i følgende områder som har noe redusert mobildekning: Nord for Bodø, Troms, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, står det videre.

- Telenor beklager
Telenor beklager at det oppstår problemer med mobilnettet - igjen.

- Telenor beklager på det sterkeste de problemer og ulemper den reduserte fremkommeligheten i nettet medfører. Vi jobber nå på spreng for å begrense konsekvensene av feilsituasjonen og har kalt inn ekstra personell for å sikre tilstrekkelige ressurser for å løse problemet. Kunder av selskaper som leier nett av Telenor opplever også problemer på grunn av den reduserte fremkommeligheten, står det i pressemeldingen.

Det opplyses om at Telenor siden feilsituasjonen forrige fredag, har laget nye rutiner for når de kan foreta en kontrollert stenging av nettet for å løse redusert fremkommelighet i nettet.

- Det er dette vi nå iverksetter for å løse problemene, skriver Telenor.

- Noen får ikke ringt
Problemene oppsto altså nøyaktig en uke etter tidenes mobilkrøll i Norge.

- Det stemmer at vi for et kvarter siden fikk de første tilbakemeldingene om at enkelte abonnenter melder om fremkommelighetsproblemer. Noen har problemer med å få ringt ut, sa dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor til Nettavisen klokken 14.45.

LES OGSÅ: Telenor vil kompensere for pinsekaos

- Foreløpig har jeg ikke oversikt over hvor og i hvilket omgang dette er. Men det kan umulig være en total feil, for min telefon virker, sa Amundsen.

Etter to timer: - Vet ikke hva det skyldes
To timer etter at problemene oppsto, visste fortsatt ikke Telenor hva mobiltrøbbelet skyldtes.

- Vi vet ennå ikke hva problemene skyldes, sa regional informasjonssjef i Telenor, Knut Sollid, til Nettavisen klokken 16.30.

Sollid befinner seg i Tromsø, og fortalte at også han merket problemene.

- Jeg har opplevd å bli helt kuttet ut. Da det første startet fikk jeg heller ikke kontakt fra fasttelefon mot mobil, og det var også en del av feilbildet, spesielt i Nord-Norge, sa han.

Men for hans vedkommende løste problemene seg raskt.

- Siden klokken 16 for mitt vedkommende har det vært veldig greit. Jeg har fått ringt og folk kan ringe meg, så det jobbes med dette og det tyder på at noe er gjort som har gjort det lettere for meg iallefall. Men om det gjelder hele landet, det vet jeg ikke, sa han.

Ifølge Sollid kom det inn feilmeldinger fra Telenor-kunder i hele landet.

Folk fra hele landet
Telenors Facebook-side er det mange som forteller om problemer med mobilnettet fredag ettermiddag. Folk fra hele landet melder om trøbbel, både fra Nord-Norge, Vest-landet og Østlandet.

Her er noe av det folk skriver:

«Nett nede for andre gang på en uke.. Hva skjer?».

«Mobilen min virkar ikkje denne fredagen heller.......».

«Dette begynner og bli litt pinligt for dere Telenor...».

«Netcom here we come :D».

«Telenor opplever dessverre at det på nytt har oppstått noen problemer i mobilnettet, slik at ikke all trafikk går igjennom på vanlig måte. Vi har ingen problemer med fasttelefoni og bredbånd. Vi beklager på det sterkeste at kundene våre nå har problemer med å ringe i mobilnettet. Vi kommer tilbake med mer informasjon», skrev Telenor på sin Facebook-side like før klokken 15.30.

LES OGSÅ: Baksaas: - Jeg burde dratt hjem

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere