Telia opplever klagestorm etter ny reklamefilm

Telia har mottatt kritikk etter de lanserte sin nye reklamefilm. De viser blant annet en kvinne som tar av seg hijaben, og samtidig oppfordrer til å være trygg, fri og seg selv.

02.04.19 13:29

I forrige uke publiserte teleoperatøren Telia sin nye reklamefilm på Facebook-siden sin. Både kunder og andre, og særlig muslimske, reagerer på budskapet de mener Telia sender ut. Over 700 har kommentert videoen på Facebook, og over 3600 har lagt igjen en kommentar på Instagram.

«Er det frihet å kaste hijaben? For noen sikkert. Men ikke alle? Hva driver dere med her Telia? Smakløst», skriver en i kommentarfeltet på Facebook.

Flere støtter oppfatningen om at du ikke er fri uten at du tar av deg hijaben.

Les også: Telia sin reklame var godt gjennomtenkt: All PR er god PR

«Dette er lavmål, Telia. Er det å bruke hijab synonymt med at man er ufri? Jeg skal sørge for at alle muslimene jeg kjenner som er kunde hos dere sier opp medlemskapet sitt. Forkastelig, rett og slett», skriver en annen.

Nettavisen har snakket med Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet til Telia Norge, og hun forteller tanken bak å ha med kvinner med hijab i reklamen.

- Når det gjelder hijab, viser Telia med filmen at man skal være fri til å velge å ta på seg hijab – uten å bli dømt og uten å måtte motta hets og trusler. Det samme gjelder om man velger å ta av hijaben, forklarer hun.

Se hele reklamefilmen øverst i saken!

- Gjør det de selv vil

Begge personene i reklamefilmen viser respekt for plagget, på hvert sitt vis, og retter derfor oppmerksomhet mot at jenter skal selv ha frihet til å velge om de vil gå med hijab eller uten, mener Jamne.

- Med andre ord frihet til å gjøre det de selv vil, legger hun til.

POSITIVT: Kjersti Jamne, leder for privatmarked i Telia Norge, sier de ønsker å bidra til noe positivt med reklamefilmen.  Foto: Telia

Kanskje overraskende for mange, får teleoperatøren støtte fra blant annet Shoaib Sultan, som jobber som spesialrådgiver med fokus på ekstremisme ved Antirasistisk Senter. I kommentarfeltet til videoen på Facebook tar han nemlig til orde for at det handler om tolkningen av videoen.

«Man kan velge å tolke reklamen som at den sier hijab er tvang, men altså bare hvis man velger å se det slik. En annen måte å se det på er at frihet er ulike ting for ulike mennesker. For noen er det å ta på seg hijab en frihet, for andre er det nett opp det motsatte», er noe av det han skriver.

Sultan mener det ikke handler om det er frihet å ta på eller av hijaben, men hvordan du faktisk velger å tolke reklamefilmen.

Se hele Facebook-kommentaren til Sultan på bildet nedenfor:

Frihet går begge veier

Til Nettavisen forteller Sultan at han tror Telia kun prøver å vise at alle mennesker, uansett hvor ulike de er, kan velge dem som teleoperatør.

- "Frihet" i dette tilfellet er et kommersielt slagord fra en kommersiell aktør. Telia er ute etter å tjene penger, og det er ikke alltid et godt utgangspunkt for reklamer med et etisk eller politisk budskap. Men når det er sagt så synes jeg faktisk det var en grei reklame med et godt budskap, sier han til Nettavisen.

ANITRASISTISK SENTER: Shoaib Sultan er spesialrådgiver ved Antirasistisk senter.  Foto: Arnfinn Pettersen (Fri tanke)

Sultan forklarer at han mener reell frihet innebærer frihet til å både velge å ta noe på, eller av. Eller frihet til å velge mobilabonnement, som denne reklamen faktisk handler om.

- Noen vil velge Telia grunnet dette, andre vil velge det bort. Igjen, reell frihet, begge veier, sier han.

LES OGSÅ: En annerledes feminist

Truer med å bytte operatør

Det er imidlertid svært mange som har tolket reklamefilmen dit hen at det handler om at du er fri dersom du kaster hijaben. Noen Telia-kunder som har kommentert videoen på Facebook truer med å bytte operatør:

«Flott, jeg tar meg friheten til å bytte leverandør, etter ca 10 år som kunde hos dere.
Det at dere lager en reklame som signaliserer at muslimske kvinner ikke er frie før de tar av hijaben er helt ufattelig. Dere er med på å negativt påvirke folks syn om muslimske kvinner», skriver en i kommentarfeltet.

Det er også enkelte som skriver at de allerede har byttet teleoperatør, og ønsker forklaringer fra Telia om hvorfor de har valgt å fremstille kvinner med hijab slik. Telia har svart på mange av kommentarene, og ovenfor Nettavisen forklarer de at de forventet reaksjoner.

- Ved å rette oppmerksomhet mot mangfold og frihet gjennom å belyse temaer som vi vet ville skape mye debatt, var vi fullstendig klar over at noen ville reagere – både positivt og negativt. Og debatten ønsker vi velkommen, sier Jamne.

Nettavisen har mottatt et innlegg fra en som kritiserer Telias nye reklamefilm:

LES OGSÅ: Telia sin reklame var godt gjennomtenkt; All PR er god PR

- Legger til rette

Kundene er i fokus for Telia, og derfor ønsker de å bidra til å inspirere og legge til rette for at alle kan stå fram med egne syn, meninger og verdier.

- Det å stå for noe, våge å være seg selv og kjempe for noe man tror på har alltid vært tøft. I dagens samfunn, hvor budskapene spres lynraskt og kanalene for å kommentere andres adferd er et tastetrykk unna, er det vanvittig tøft, sier hun.

Reklamefilmen skal være et bevis på nettopp det.

- Vi ønsker å vise at vi er et selskap som heier på kraften i enkeltmennesket, på mennesker som står for noe. Vi ønsker å legge til rette for at alle mennesker skal bruke vår teknologi på en trygg måte slik at de er fri til å være seg selv, forteller Jamne.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.