*Nettavisen* Nyheter.

TEMA: Polycystisk ovarialsyndrom

Hver måned vil Fedonklubben ta opp ulike temaer som underligger mat, trening og vektkontroll

  • Hver måned vil Fedonklubben ta opp ulike temaer som underligger mat, trening og vektkontroll

Ukentlig vil vi i mars fokusere på hvordan maten du spiser påvirker andre aspekter av kroppen, og hvordan mat kan utspille sin funksjon som medisin for ulike plager. Fedonklubbens Katarina Lien er allmennlege og er ansvarlig for temaet i mars:

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Petter Berg

Polycystisk ovarialsyndrom

Er du overvektig, har menstruasjonsforstyrrelser og kanskje økt hårvekst på kroppen, er sannsynligheten stor for at du har polycystisk ovarialsyndrom (PCOS). I så fall er dette også årsaken til at du eventuelt ikke blir gravid. Problemet kan for mange løses av kostomlegging og vektreduksjon!

Insulin er selve universalhormonet. Det virker i alle kroppens celler. Vårt hormonsystem er fint balansert og hormonene er innbyrdes avhengige av hverandre. Feil kost forstyrrer imidlertid hormonsystemet, og kan resultere i en rekke tilstander som ikke kan behandles godt nok med medikamenter. All mat er funksjonell og setter i gang hormonprosesser. Målet er altså hormonell balanse.

Polycystisk ovarialsyndrom er en medfødt, arvelig tilstand. Navnet kommer av at mange kvinner med denne tilstanden også har flere cyster i eggstokkene. Man kan imidlertid ha dette syndromet uten at slike cyster vises på ultralyd, og man kan også ha cyster på eggstokkene uten å ha PCOS.

Tilstanden kjennetegnes av disse symptomene:

1. Menstruasjonsforstyrrelser som følge av få eller ingen eggløsninger

2. Tegn på for mye mannlige kjønnhormoner i form av fritt testosteron i blodet. Det kan føre blant annet til økt hårvekst, fet hud og kviser, og noen kan også oppleve hårtap foran på hodet.

PCOS rammer 5-7 % av fruktbare kvinner, og er den vanligste årsak til at kvinner ikke blir gravide. Ved PCOS er det svært vanlig med insulinresistens. Insulinresistens betyr at kroppens celler ikke reagerer så godt på kroppens insulin, og kroppen reagerer da med å produsere mer insulin. Insulin er et hormon som regulerer blodsukkeret vårt, men har også mange andre funksjoner i kroppen. Høy insulinproduksjon gir økt fettlagring, særlig rundt midjen, og er en direkte årsak til vektøkning. Overvekt forverrer igjen insulinresistensen, som igjen forverrer forstyrrelsen i kjønnshormonene . Det hele blir en ond sirkel.

Risiko for diabetes 2

PCOS gir økt risiko for diabetes type 2. Igjen er det insulinresistens som er en del av problemet. Kroppen klarer nemlig ikke å overprodusere ubegrenset med insulin, og det er veldig individuelt hvor stor kapasitet bukspyttkjertelen har. Dersom du trenger mer insulin enn det bukspyttkjertelen din klarer å produsere vil blodsukkeret ditt begynne å stige. Dersom du stadig har et fastende blodsukker over 5,6 er det tegn på at du trenger mer insulin enn det bukspyttkjertelen klarer å produsere. Er ditt fastende blodsukker over 7 har du utviklet diabetes type 2. Løsningen er ikke å tilføre mer insulin, men å sørge for at kroppen kan nyttegjøre seg bedre av det insulinet du har. Bedring av insulinfølsomheten skjer gjennom vektreduksjon, omlegging til lavglykemisk kosthold, økt aktivitet og eventuelt medisiner.

Kosthold og mosjon

Mellom 50 og 90 prosent av alle kvinner med polycystisk ovarie syndrom, PCOS, har forhøyede verdier av fritt testosteron i blodet. Det skyldes blant annet at insulinresistens fører til at leveren lager mindre av SHBG, et bærerprotein for kjønnshormoner. Dersom du har lite SHBG vil du få mer fritt testosteron i kroppen. Omvendt blir det slik at hvis du reduserer insulinresistens ved hjelp av kostomlegging, vektreduksjon og regelmessig mosjon så blir SHBG-produksjonen i leveren mer normal og mengden av fritt testosteron synker. Det fører til at mulighetene for graviditet øker, og menstruasjonen vil bli mer regelmessig. Generelt ses økning ufrivillig barnløshet parallelt med økning av overvekt.

De fleste problemene, inkludert ufrivillig barnløshet, vil ofte forsvinne med vektreduksjon, og riktig mosjon. Enkelte har også behov for spesielle kosttilskudd, og ytterligere en liten gruppe har i en periode behov for medisiner. Viktigst er imidlertid kosthold og mosjon. Det er viktig å redusere vekten på riktig måte. Poenget er å senke insulinproduksjonen. Det gjøres ved å senke inntaket av karbohydrater enten ved såkalt ketogen diett, eller ved hjelp av kosthold med lav glykemisk indeks. Samtidig må man sørge for å spise tilstrekkelig med proteiner og riktig fett.

Effektiv fettforbrenner

Hvis en kvinne med PCO lar være å spise mat som stimulerer insulinproduksjonen, det vil si brød, pasta, ris, poteter, sukker, frukt, belgfrukter, og isteden spiser kjøtt, fisk, kylling, egg og en rekke karbohydratfattige grønnsaker, vil hun etter tre dager ha brukt opp kroppens lager av karbohydrater. Deretter må kroppen ty til spalting av lagret fett, for å danne ketonlegemer som er det eneste hjernen kan bruke som energi når det ikke er nok blodsukker. På den måten tvinges kroppen til å forbrenne fett. Vi anbefaler ikke en slik diett over lengre tid, men det er svært effektivt for mennesker som på grunn av sin insulinresistens har problemer med å gå ned i vekt på annen måte.

Mosjon

Mosjon skal være aerob, hyppig og med relativt lav intensitet. Eksempler er rask gange, sykling og svømming. Alt over 20 minutter vil føre til at hovedsaklig fett forbrennes. Mosjoner ikke så hardt at du blir tungpustet, men gjennomfør trening på et nivå der du kan føre en samtale. Etter 10 – 15 minutter bør pulsen være 50 – 60 prosent av maksimalpuls.

Dette er ketogen diett:

Et ketogent kosthold er vanskelig å gjennomføre på lengre sikt. Ketogen kost betyr å spise svært lite eller ingen karbohydrater (maksimalt 30-40 g pr.dag). Når vår eneste energikilde blir forbrenning av fett, starter en prosess som heter ketose. Den begynner allerede etter omkring 24 timers faste, ved at lagret kroppsfett spaltes. Dette fører til frigjøring av energi, parallelt med dannelse av ketonlegemer. Ketonlegemer eller ketoner er sure stoffer som lukter som aceton. Man kan sjekke om man er i ketose med spesielle urinstrimler. Kroppen kvitter seg nemlig med ketoner gjennom pusten samt gjennom urin og økt vannlating.

Fordelen med ketogen diett er at man går raskt ned i vekt og at man har liten matlyst. Det skyldes at ketoner virker appetittdempende.

Ulempen er at man mister mer væske og spormetaller enn ved et mer balansert kosthold. Man må derfor passe på å ta tilskudd av kalium. I og med at man ikke kan spise frukt heller, kun noen klarbohydratfattige grønnsaker og protein, får man også mindre vitaminer i kosten. Man må sørge for tilskudd av Omega-3 fettsyrer og multivitamin .Uten kyndig veiledning og oppfølging, risikerer man etter avsluttet kur å gå raskt opp i vekt igjen. Dessuten er mat uten karbohydrater i lengre tid svært kjedelig. Enkelte kan ha behov for å gå på ketogen diett i en periode for å kunne bli gravide. Dette bør imidlertid gjøres i samråd med lege.

Dette er lav glykemisk kosthold:

Glykemisk indeks, forkortet GI, er en metode som rangerer matvarer basert på deres virkning på blodsukkernivået. Dermed er glykemisk indeks bare aktuelt å bruke når det gjelder matvarer som inneholder karbohydrater. Det er imidlertid forskjell på karbohydrater. De mest uheldige er de såkalte raske karbohydratene, som fører til rask stigning av blodsukkeret og påfølgende rask insulinproduksjon.

Eksempler på ugunstige matvarer er: kokte poteter, kokt gulrot, banan, fint brød, sukker.

Eksempler på gunstige karbohydrater er: broccoli, spinat, blo mkål, løk, sopp, grønn salat, tomater, linser, kikerter, bønner.

Matvarer som nesten utelukkende inneholder proteiner og fett som kjøtt, fisk, kylling, smør, matoljer, har ingen glykemisk indeks. De påvirker ikke blodsukkeret.

GI og insulin

For å forstå hvordan glykemisk indeks kan hjelpe deg til å gå ned i vekt, må du forstå koblingen mellom GI og insulin. Når du spiser karbohydrater går insulinproduksjonen opp, og jo mer insulin du har i blodet, jo mer fett kommer du til å lagre og jo mindre fett kan du forbrenne. Høyt blodsukker over lengre tid fører til slutt til insulinresistens. Det gjelder derfor å reversere disse prosessene med riktig kosthold og hyppig mosjon.

Beregn ditt proteinbehov

Ditt proteinbehov kan beregnes på følgende måte: Din kroppshøyde i meter x din kroppshøyde i meter x 23 = diett proteinbehov i gram. Ferdig kokt/stekt fisk/kylling og kjøtt inneholder ca. 20% protein. Det er svært viktig å fordele proteininntaket blant 4-5 måltider.

Gode proteinkilder er magert oksekjøtt, kylling, kalkun, viltkjøtt, lam, fisk, cottage cheese og mager ost.

Gunstig fett

Gunstig fett er fett fra fet fisk, mandler og andre nøtter, linfrø, kaldpresset olivenolje og rapsolje. Unngå billige, varmpressede, raffinerte planteoljer. Disse har vært utsatt for høy temperatur og kan inneholde helseskadelige transfettsyrer. Gunstige oljer ødelegges delvis ved koking og steking. Unngå margarin (jo mykere margarinen er, jo mer gunstig er den) og hydogenert planteolje generelt. Bruk heller små mengder ordentlig smør. Smør inneholder 65 prosent mettet fett men også 35 prosent umettet fett.

Kosttilskudd og medisiner

Medikamentvalget er det samme som for diabetes type2, men da kun medikamenter som bedrer insulinvirkningen og ikke de som øker insulinproduksjonen. Det finnes flere på markedet med noe ulik virkemåte. På pakningsvedlegget til de nyeste diabetesmedikamentene på markedet, Avandia og Actos, kan man lese at en mulig bivirkning er at kvinner som bruker preparatet kan bli gravide. Disse medikamentene bedrer insulinvirkningen og insulinresistensen. Imidlertid vet vi ikke om de er skadelig under graviditet og derfor kan det være lite hensiktsmessig å ta dem for å bli gravid. Medikamentene Glucophage og Glucobay derimot har vi lengre erfaring med. Glucophage og Metformin er samme medikament, og har vist seg å kunne gi spontan eggløsning hos kvinner med PCOS. Det er etter hvert blitt vanligere også i Norge å behandle kvinner med PCOS med metformin.

Kosttilskuddet D-chiro-inositol selges ikke fritt i Norge, men kan fås på registreringsfritak gjennom lege eller bestilles direkte fra USA. Det er et stoff som inngår i de kjemiske prosessene som fører til at insulinet kan utøve sin virkning. Ved å tilføre kroppen D-chiro-inositol forbedres insulinets virkning i kroppen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag