TEMA: Realistiske forventninger

Hver måned vil Fedonklubben ta opp ulike temaer som underligger mat, trening og vektkontroll

  • Hver måned vil Fedonklubben ta opp ulike temaer som underligger mat, trening og vektkontroll

Ukentlig vil vi i mars fokusere på hvordan maten du spiser påvirker andre aspekter av kroppen, og hvordan mat kan utspille sin funksjon som medisin for ulike plager. Fedonklubbens Katarina Lien er allmennlege og er ansvarlig for temaet i mars:

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Petter Berg

Realistiske forventninger

«Jeg liker din måte å regne på» sa en av pasientene mine til meg, og gikk fra kontoret mitt langt mer fornøyd enn da hun kom. Hun hadde nemlig «bare» gått ned 2,2 kg i løpet av en måned, på tross av at hun i egne øyne hadde vært kjempeflink med både maten og treningen, og følte derfor at motivasjonen ikke var helt på topp. Da hun veide seg på vår vekt viste det seg at hun hadde gått ned 3,2 kg rent fett siden siste veiing, og at hun på grunn av menstruasjon veide 1 kg mer vann enn hun pleier. Jeg forklarte henne at det jo faktisk betyr at hun har mistet 100 gram fett hver eneste dag den siste måneden, og det anser jeg som en betydelig reduksjon av fettmasse. Videre minnet jeg henne om at 3,2 kg fett tilsvarer 8 pakker med Bremyk, og det utgjør jo ganske store mengder fett. Se etter neste gang du er i butikken.

Urealistiske forventninger

Urealistiske forventninger er antagelig den viktigste grunnen til at en del gir opp sine gode forsetter om en bedre livsstil. Gjennom diverse suksesshistorier hører vi om mennesker som oppnår fantastiske resultater, og følger vi med på Slankekrigen eller lignende ser vi jo at deltagerne går ned flerfoldige kilo i uka. Det hadde forresten du også klart dersom du bodde på et slott der du fikk riktig mat servert fire ganger om dagen, hadde en startvekt på mellom 100 og 150 kg, ikke trengte å jobbe, gjøre husarbeid eller passe barn, og hadde en personlig trener som dro deg ut på trening mange timer hver dag. Det at du ikke går like fort ned i vekt som alle andre behøver ikke bety at du er mindre flink eller at du gjør noe galt. Det er ikke slik at de raske resultatene er mer verdt enn de langsomme. Hvem bryr seg om hvor lang tid man har brukt, den dagen man har nådd et mål og klarer å holde seg der? Til syvende og sist er det de varige resultatene som teller.

- Jeg har funnet ut at det finnes to hovedgrupper av livsstilsomleggere:

Den ene gruppen er de som fortsetter uansett om vekten i perioder står stille, den andre gruppen er de som gir opp fordi det ikke gikk fort nok. Interessant nok er de som fortsetter de samme som oppnår de gode og varige resultatene, og de som slutter er de som ikke lykkes så godt. Banalt? Ja, men det er like sant for det. Ikke la urealistiske forventninger få ødelegge en så viktig ting som sunn livsstil, husk at vektreduksjon går i rykk og napp, og bestem deg for at du tilhører den gruppen som ikke gir opp!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.