Erik Stephansen

Tenk deg om du kunne selge øl til ti kroner halvliteren ...

Diskuterte mediepolitikk i Arendal: Fv Åslaug Sem-Jacobsen (Sp), statsråd Trine Skei Grande (V), Bjørn Kristoffer Bore i Vårt Land og Hege Iren Frantzen i Norsk Journalistlag

Diskuterte mediepolitikk i Arendal: Fv Åslaug Sem-Jacobsen (Sp), statsråd Trine Skei Grande (V), Bjørn Kristoffer Bore i Vårt Land og Hege Iren Frantzen i Norsk Journalistlag Foto: (Ragna Nordenborg, NRK)

Eller verre: Tenk deg om det var du som skulle konkurrere med en bar ned i gata, som tok ti kroner halvliteren og hadde åpent hele natta og kunne skjenke så mye de ville ...

ARENDAL (Nettavisen): I går var det mediedebatt på Arendalsuka, og sjefredaktør Bjørn Bore i Vårt Land var den som best beskrev hva konkurransen mot de to internasjonale gigantene Facebook og Google egentlig handlet om for norske medier.

For mens kulturminister Trine Skei Grande (V) presenterer forsiktige mediemeldinger og gjør små justeringer i pressestøtten, så renner annonsekronene ut fra norske medier til de to utenlandske aktørene - som til alt overmål nesten ikke betaler skatt til Norge.

Men ikke bare slipper den attraktive "baren" til Facebook og Google (i overført betydning) å betale avgifter og skatt - eller forholde seg til norske skjenkeregler.

De kan godt selge hjemmebrent og smuglervarer også, eller i vårt tilfelle: Tjene penger på falske annonser.

Klikk på bildet for å forstørre.

Eksempel på falsk annonse på Facebook. I sommer har det vrimlet av dem. Foto: (Skjermdump)

I sommer har det vrimlet av slike falske annonser på Facebook. Flere av dem er annonser for bitcoins, og i tifellet over er det Morten Harket som blir misbrukt - selvsagt uten å bli spurt.

Norske medier kunne heldigvis ikke gjort noe slikt.

Vi ville blitt stoppet første dag, av Medietilsynet eller Forbrukerrådet eller departementet eller Harkets advokater. Og Facebook, som altså selger falske annonser på nettet og kommer unna med det, har i sommer flere ganger lovet å rydde opp. Tilsynelatende skjer ingenting.

Klikk på bildet for å forstørre.

Her er det Fredrik Skavlan og Stein Erik Hagen som blir brukt i en falsk annonse, som gir seg ut for å være en artikkel i Dagbladet. Foto: (Skjermdump)

Hvorfor kan det være slik?

Nei, det kan ikke kulturminister Trine Skei Grande gi noe godt svar på. Hun har selvsagt rett i at norske myndigheter står mye sterkere sammen med EU eller andre overnasjonale organer i disse spørsmålene, særlig i skattespørsmålet.

Men at ikke Facebook kan tvinges til å ha strengere kontroll med falske annonser, og følge norske lover og regler, er vanskeligere å forstå.

Som mottaker av 35 millioner pressestøttekroner er selvsagt Vårt Land-redaktøren i en særstilling blant norske medier. Men han har likevel rett i poenget sitt, og i denne sammenhengen blir støtten til de såkalt meningsbærende avisene Vårt Land, Nationen, Dagsavisen og Klassekampen bare småpenger.

Ifølge anslag Nettavisen har fått tilgang til ligger omsetningen i Norge nå på 3,8 milliarder kroner i året for Google og 2,05 milliarder kroner for Facebook. Nesten alt av dette er annonser.

Av dette betalte Google tre millioner kroner i skatt, omtrent like mye som enkeltpersonen Fredrik Skavlan.

I debatten i dag ble kulturministeren spurt hva hun konkret hadde gjort for å få fart på et samarbeid med EU når det gjelder skattlegging av de to gigantene som tapper norske medier for inntekter.

Svaret var at hun har snakket med den danske EU-kommisæren som steller med disse spørsmålene. Så vi får sette vår lit til EU.

*

NB: Jeg som skriver dette er selvsagt inhabil. Nettavisen mottar ikke noen form for pressestøtte, men vi er avhengig av annonseinntekter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.