RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Teori: - Kan ha nøytralisert den andre piloten

OMFATTENDE SØK: Det indonesiske luftforsvaret plukker ut steder på kartet hvor de skal gjennomføre søk etter det savnede passasjerflyet.
OMFATTENDE SØK: Det indonesiske luftforsvaret plukker ut steder på kartet hvor de skal gjennomføre søk etter det savnede passasjerflyet. Foto: Atar (Afp)
Sist oppdatert:
Tre ganger siden 1990-tallet har det vært mistanke om at piloter har bevisst ført store passasjerfly ned i bakken.

(Nettavisen): Det er fem døgn siden passasjerflyet fra Malaysian Airlines forsvant sporløst på vei fra Kuala Lumpur til Beijing. Det ble aldri sendt noe nødsignal fra flyet med 239 mennesker om bord.

Letemannskaper har ennå ikke funnet noen vrakrester, og det fremmes mange teorier om hva som kan ha gått galt.

Den pensjonerte sikkerhetseksperten og etterretningsoffiseren Bernard Duncan Lyng utelukker ikke at én av pilotene har forsøkt å overta flyet.

- Hvis det er riktig at flyet har snudd og fløyet nesten en time før det forsvant, så betyr det noe, sier Bernard Duncan Lyng, som har vært sikkerhets- og beredskapssjef i Statoil, til Nettavisen.

- Flyet er utstyrt med en mengde sambandsmuligheter. Det er utstyrt med varslingssystemer som kan ved hjelp av å trykke en knapp sende ut et signal via radarsystemet om at flyet er kapret. Men hvis flyet snur og flyr i feil retning uten å sende noen signaler, da må man spørre seg, hva kan ligge bak dette? sier Lyng.

- Nøytralisert piloten
- Det mest sannsynlige scenarioet er at én av pilotene har tatt over flyet. Han har først nøytralisert den andre piloten og deretter tatt over flyet. Så kan det ha skjedd en kamp mellom piloten og andre besetningsmedlemmer i cockpit som har ført til at flyet har styrtet, sier den pensjonerte sikkerhetseksperten.

- Et annet scenario er at en av pilotene står i ledtog med terrorister om bord, så gjennomfører de i samarbeid omtrent det samme scenarioet jeg beskrev ovenfor, sier Lyng.

- Kan fortsatt ha snudd
Tirsdag ble det meldt at en militærradar hadde registrert at flyet endret kurs og fløy vestover like før det forsvant sporløst. Det ble videre meldt at flyets signaler ble sporet til Malakkastredet utenfor Malaysia. Det hersker imidlertid full forvirring etter at en malaysisk general, Rodzali Daud, avviste dette i etterkant.

På en pressekonferanse onsdag snudde general Daud igjen, og sa at de likevel har plukket opp signaler fra Malakkastredet som kan ha stammet fra det savnede flyet.

Bernard Duncan Lyng

Teknisk feil
Lyng skisserer et tredje mulig scenario, som han egentlig ikke har så mye lit til selv.

- Og det er at det har skjedd en teknisk feil som gjør at pilotene likevel tror de flyr på rett kurs, og at denne feilen har vært så alvorlig at flyet har til slutt eksplodert.

Enda en teori er at terrorister om bord i flyet har gått til angrep på besetningen og stormet cockpiten.

- Men da må de ha gjort det så raskt at pilotene ikke rekker å trykke på varslingsknappen. Men det tviler jeg på fordi disse flygerne er flinke folk med høy kompetanse, sier Lyng.

Eksplosjon?
Dersom det viser seg at passasjerflyet var i rute da det forsvant sporløst, mener Lyng det finnes to mulige forklaringer.

- Enten eksploderte det på grunn av en teknisk feil eller på grunn av en terrorhandling, sier han.

- Men alt dette er bare høyttenkning og gjetting, understreker han.

Lyng mener flyselskapet nå jobber på spreng for å grave fram alt de kan av informasjon om pilotene som førte det savnede passasjerflyet.

- Dette betyr at de studerer CV-ene til disse pilotene med lupe, sier Lyng.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

KOM HJEM: På flyplassen i Kuala Lumpur er det hengt opp plakater med anmodning om at det savnede flyet skal vende hjem.


- Styrtet passasjerfly med vilje
Siden 1990-tallet har det vært tre tilfeller der piloter har vært mistenkt for å ha styrtet velfungerende passasjerfly med fullt overlegg – uten at bakkekontroll ble varslet i forkant.

Granskere har offentlig antydet at piloten av et regionalt passasjerfly tilhørende LAM Mozambique Airlines, førte flyet ned i bakken med vilje i Namibia i november måned i fjor. Piloten skal tilsynelatende ha stupt i en dyp kurve og fortsatt med å justere instrumentene i den hensikt å forårsake en krasj. Alle 33 om bord omkom.

Ferdsskriveren indikerer at flyet, som var av type Embraer 190, falt mot bakken i en hastighet på 6000 fot i minuttet. Piloten sendte aldri ut noen nødsignal.

- Begikk selvmord
I desember 1997 var det et Boeing-fly fra Silk Air som krasjet i Indonesia på vei fra Jakarta til Singapore. Indonesiske granskere konkluderte aldri med noen årsak. Men amerikanske, offentlige eksperter fra National Transportation Safety Board konkluderte med at piloten mest sannsynlig begikk selvmord som følge av økonomiske og jobbrelaterte problemer. 104 mennesker var om bord.

To år senere var det et fly fra Egypt Air som krasjet i Massachusetts like etter avgang fra New York til Kairo. Bevisrekken indikerer at piloten satte begge motorene ut av spill, og at instrumentene var justert slik at flymaskinen skulle stupe rett ned. Granskerne fastslo ikke noen grunn for pilotens handlinger. 217 mennesker var om bord.

I alle de tre nevnte tilfellene var det kun én pilot til stede i cockpit da flyet begynte å falle brått ned mot bakken. Når én av to piloter av en eller annen grunn må forlate cockpit, enten for dobesøk eller andre ærend, er det flere flyselskap som har en sikkerhetsrutine på at en flyvertinne skal være igjen i cockpiten fram til piloten vender tilbake.


Kilder: BBC, The Wall Street Journal.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere