*Nettavisen* Nyheter.

TEST: Fedonklubben har testet påskegodt

Ernæringsfysiolog Marte Ottesen og kokk Per Lauritz Lien har testet årets påskegodt. Les kommentarene her.

Turmat og påskegodt

Påska kommer såpass seint i år at mange kanskje alt har rukket å gå ”årskvoten” sin på ski, og er blitt lei av hvitkledde vidder og kakao på termos. Men til dere som likevel har spart på kruttet til vårtegnene begynner å titte fram, har vi her noen herlige godbiter å by på av sunn snacks og smakfull turmat. Dette vil forhåpentligvis gi skiene bein å gå på helt fram til hytta – og hjem igjen!

Enkle matpakketips:

o Tunfisksalat for lange skiturer

o Påskefrittata med avokado og krepsehaler

o Smørbrød med ekstra futt

Kommentar: Disse måltidsforslagene er satt sammen slik at de gir langsom blodsukkerstigning og energi som varer. Dette som følge av at matens høye protein-og fiberinnhold fordøyes relativt langsomt og næringsstoffene dermed slippes litt etter litt ut i blodbanen. I tillegg vil den med sin gunstige protein-og fettkvalitet gi de arbeidende musklene materiale til å bygge seg opp igjen på så fort aktiviteten kommer i gang. Og da er det vel neppe noen ulempe at disse rettene også er enkle å tilberede og smaker fantastisk!

Deilige, varmende drikke:

oKrydderkakao

o Solbærtoddy med anis

Kommentar: Når det gjelder næringsmidler som inntas flytende – det vil si alle drikkevarer med unntak av rent vann, bør vi være oppmerksom på innhold og sammensetning. Som regel inntar man nemlig lettere betydelige mengder flytende føde enn mat i fast form. Et godt illustrerende eksempel er at det for de fleste ikke er noen sak å drikke en liter appelsinjuice i løpet dagen, mens de færreste får i seg en hel kilo appelsiner uten nevneverdig besvær. Vekten er den samme for disse to, men metthetssignalene de gir vil være totalt forskjellige! Som en nødvendig følge vil glykemisk belastning og insulinutskillelse stå i relasjon til inntatt og kan lett bli uheldig. Er man først bevisst på dette i det daglige, kan man selvsagt en gang i blant unne seg noe annet enn vann å leske seg på.

Sunt påskegodt:

o Fruktnøtt-blanding

o Hjemmelaget nøttemarsipan

o Sjokolade med mandler og aprikoser

Kommentar: Til tross for at disse hjemmesnekrede «godis»-forslagene er et bedre valg enn de fleste raffinerte sukkerbomber, må man være klar over at mengdene likevel til en viss grad bør begrenses – i hvert fall om ens mål er å oppnå vektreduksjon. Det geniale med å ha forhåndsmålt opp passe mengder til én porsjon, som foreslått i oppskriften for fruktnøtt-blanding, er jo nettopp at inntaket begrenser seg selv når boksen er tom. Også for de andre forslagene gjør man også lurt i å ta med på tur bare den porsjonsstørrelsen som planlegges inntatt, så slipper man å utfordre egen viljestyrke mer enn nødvendig. Fordelen med sammensetningen av alle disse alternativene er at de ikke består bare av tomme kalorier, men at man med kosen også får i seg viktige næringsstoffer og unngår sterk blodsukkerpåvirkning.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag