RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tøff test av bestselger

Yamarin 59 CC er liten og leken – men noe mangler.

Yamarins 59 CC (tidligere 5910) har rukket å bli fem år gammel. Likevel fremstår den fortsatt som en moderne og praktisk båt.

I oppdatert versjon
Det skyldes blant annet alle oppgraderingene på båten. En av de seneste forbedringene er den vedlikeholdsfrie bensintanken i plast, som erstatter den noe tyngre tanken i rustfritt stål. Plasttanken er plassert lavere under akterbenken, hvilket betyr mer stuveplass og lavere tyngepunkt i båten.

Yamarin har også fått en hul konsoll uten aktervegg. Det har gitt mer beinplass og støtte til føreren, samtidig som det nå er plass til bagasje foran beina.

Ratt og girspak er flyttet til styrbord side av konsollen, noe som gjør det lettere for fører og co-pilot å sitte tett sammen bak vindskjermen.

Foran konsollen imponerer Yamarin med en fin U-formet benk med låsbare stuverom. For en ekstra slant får man et oppslagbart bord til montering mot konsollen. Med en sammenleggbar innleggsplate bygger man en fin solseng for to personer.

Noen mangler akter
Yamarin 59 CC er en forholdsvis liten båt. Det merkes først og fremst helt akter.

Denne båten har nemlig ingen skikkelig badeplattform, kun en enkel badestige. Dreggrom er dessuten for små til at man finner alternative steder å legge tauverket.

Heller ikke akterbenken er imponerende. Den er for smal til å gi tilfredsstillende lårstøtte, og ryggstøtten kunne vært bedre.

Presis og rask
Vi tar Yamarin ut på de finske innsjøer og lar motoren – en Yamaha F115 få kjørt seg.

59 CC byr ikke på store overraskelser – og det skal leses som en kompliment: Den er som alltid kompakt, presis og leken, og viser et godt fartspotensial. 39 knop er respektabelt, og kjennes riktig så komfortabelt, blant annet takket være en god førerposisjon.

Litt skuffet er vi likevel over at Yamarin setter inn enkle ABS-stoler som standard, isteden for mer polstrede stoler med sitteklaff (ekstrautstyr).

Styringen ble dessuten i tyngste laget uten hydraulikk, noe som også er ekstrautstyr. Yamarin mener modellen blir for dyr med dette som standard – en oppfatning vi villig deler.

Fordeler:
- U-benk foran konsoll
- Forutsigbare sjøegenskaper

Ulemper:
- Enkle stoler
- Akterbenk

Samlet karakter: 4

Artikkelen er hentet fra Kastloss / Vi Menn Båt

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere