RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tøft oppløp for Fredriksen i Mexico

Sist oppdatert:
Golar LNG og partnerne i den planlagte importterminalen for naturgass i Mexico går noen spennende uker i møte, men jakten på de to siste nøkkeltillatelsene kan bli felt av politiske vennskap
Det John Fredriksen kontrollerte LNG-rederiet Golar LNG og samarbeidspartnerne amerikanske Marathon Oil og meksikanske Groupo GGS har så langt ledet konkurransen om å bygge Mexicos første importterminal for flytende naturgass (LNG). De var de første som fikk tillatelse fra det meksikanske olje- og energidepartementet, men fremdeles gjenstår to viktige tillatelser, nemlig retten til bruk av landområde og miljøtillatelsen, før de etter planen kan stikke spade i jorden neste år.

Det er førstnevnte tillatelse som kan bli den vanskeligste for det Marathon-ledede konsortiet å oppnå. Grunnen er ikke et svakt prosjekt, men politiske forhold på delstats- og lokalnivå.

Politiske allierte

Tillatelsen til bruk av land til den planlagte LNG-terminalen skal utstedes av de lokale myndighetene i samråd med delstatsmyndighetene i Baja California, og vil i stor grad avgjøres av guvernøren og andre lokale ledere. Etter det iMarkedet har fått rede på kan Golar og partnerne bli satt på sidelinjen av det konkurrerende prosjektet til oljeselskapet Sempra.

Etter det iMarkedet erfarer, så har Sempra utstyrt seg med en direktør for sitt meksikanske prosjekt som skal være tidligere skolekamerat og nær venn av guvernøren i Baja California, Eugenio Elorduy. Det medførte at Sempra som det første av prosjektene nå i august fikk på plass den viktig landtillatelsen. Miljøtillatelsen fikk de allerede i april.

Det er også på det rene at det i først omgang sannsynligvis kun blir åpnet for bygging av én terminal i delstaten, toppen to.

I tillegg til Sempra så fikk også mektige Royal Dutch/Shell sin tillatelse fra det meksikanske energidepartementet nå august, men mangler i likhet med Golar og Marathon, land og miljøtillatelsene. Shell har gjennomført flere møter med Elorduy så langt i år.

Forhandlingskort og -partner

Golar og Marathons viktigste forhandlingskort er de andre elementene de har bygd inn i prosjektet. Til forskjell fra Sempra og Shell, som kun planlegger en importterminal som regassifiserer gassen og pøser den videre inn i rørledninger til det meksikanske og amerikanske markedet, har Marathon-prosjektet flere komponenter. De forhandler også med et annet distrikt enn Sempra og Shell, nemlig Tijuana, og ikke Ensenada hvor de to andre prosjektene er plassert .

Det viktigste kortet til Marathon-prosjektet er et stort avsaltningsanlegg som vil kunne levere store mengder vann til delstaten og den nærliggende millionbyen Tijuana. Videre er det planlagt å bygge et stort gasskraftverk tilknyttet importterminalen.

Adm. direktør Tor Olav Trøim i Golar LNG sa på en presentasjon i forrige uke at han regner sannsynligheten for å lykkes å ligge mellom 40 og 50 prosent. Han sa samtidig at prosjektet de neste ukene vil være engasjert i en rekke politiske møter på høyt plan i forbindelse med de to tillatelsene.

I dagens resultatrapport fra Golar, skriver rederiet at de regner med en avklaring på prosjektet innen nyttår. Skulle det bli et positivt svar kan rederiets hittil usluttede nybygg bli tilknyttet prosjektet fra 2007.

Golar venter tre nye skip levert i 2004 og har en intensjonsavtale og opsjoner på ytterligere fire skip. Baja-terminalen, som sannsynligvis vil fores med gass fra Indonesia, vil ha et behov på mellom åtte og ti skip fra 2007.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere