Gå til sidens hovedinnhold

The Falling Man-fotografen: - Jeg måtte ta bildet, ellers hadde jeg ikke gjort jobben min

Dette er historien bak fotografiet som har brent seg inn i den kollektive hukommelsen. Hvem er han og hvor mange var det som egentlig hoppet eller falt den dagen?

- Fotografiet mitt er ikke et voldelig bilde. Det er et veldig stille og rolig bilde av en mann som faller ned fra bygningen, sier Richard Drew til Nettavisen på telefon fra New York.

Drew jobber som fotograf for Associated Press (AP) og er mannen bak det verdenskjente bildet «The Falling Man». Bildet har vært gjenstand for massiv kritikk og satte sterke følelser i sving.

Elton John måtte bare ha bildet i sin private fotografisamling på veggen og brukte to år på å anskaffe det.

- Dette er det vakreste bildet av noe så tragisk. Det er antakelig et av de mest perfekte fotografiene som noensinne er tatt, har Elton John uttalt i et intervju.

Les også: Steve Buscemis innsats etter 11. september hylles hvert år

Bildet ble tatt nøyaktig 15 sekunder etter at klokken hadde slått 09.41 den 11. september for 20 år siden. I dette øyeblikket er mannen på bildet i ferd med å oppnå terminalfart – den høyeste farten et legeme oppnår ved fritt fall fra en stor høyde. Det er anslått at «hopperne» falt i 10 sekunder før de traff bakken og døde momentant. De var mest sannsynlig ved bevissthet under hele fallet.

- Vi vet ikke om de falt eller hoppet ut av vinduene, eller om de ble tvunget ut på grunn av røyk og flammer. Vi vet rett og slett ikke. Vi kjenner ikke til omstendighetene rundt hvilke valg disse menneskene måtte ta, sier Drew.

- Hva tenkte du da du så disse menneskene falle ned fra bygningene?

- Når jeg er på et sånt oppdrag fotograferer jeg alle aspekter av det som pågår, hvorvidt det er en brannmann som får helt vann i ansiktet sitt fordi han er dekket av sot, om det er folk som faller eller bygninger som kollapser. Jeg må fotografere alt sammen. Jeg er på autopilot. Jeg kan ikke la være å ta et bilde fordi jeg ikke liker det jeg ser. Hvis man lar være å ta et bilde, er man ingen journalist, og da lar du dine personlige følelser komme i veien for jobben du skal gjøre, sier han.

- Jeg hadde perfekt utsikt til tårnene

Drew jobbet og fotograferte på en moteoppvisning i Bryant Park et steinkast unna Times Square, da han fikk en telefon fra sjefen om et hasteoppdrag. Et fly hadde krasjet inn i World Trade Center. Drew tok sjansen på å ta den folketomme subwayen fra Midtown og ned til sørlige Manhattan hvor tvillingtårnene sto og prydet skylinen.

- Jeg kom opp fra subwayen og så at begge tårnene brant. Jeg fotograferte bygningene, og kom meg over på vestsiden av bygningene. Jeg ble stående på West Street. Der hadde jeg perfekt utsikt til begge tårene. Jeg sto mellom en politimann og en ambulansekvinne. Hun sa: «Jøss, se der». Hun pekte opp på menneskene som falt ned fra bygningen. Jeg tittet opp og begynte å fotografere dem, sier Drew til Nettavisen.

- Dette var én av mange hendelser fra en pågående nyhetsbegivenhet den dagen, sier han.

- Jeg ante ikke at jeg hadde tatt dette bildet før jeg kom tilbake til kontoret senere den dagen. Jeg gikk gjennom bildene og så det som senere ble kjent som «The Falling Man». Jeg ringte fotoredaktøren og viste ham det. «Ja, dette er bildet,» sa han. Og vi sendte det ut via bildebyrået, sier Drew.

Det er ingen som vet med nøyaktighet hvor mange som hoppet eller falt fra tvillingtårnene den dagen. De ble kalt for «hopperne» (jumpers). I kjølvannet oppsto en debatt om hvordan disse dødsfallene skulle kategoriseres og omtales. Kritiske røster mente «hoppere» var stigmatiserende.

Rettsmedisinsk kontor i New York City klassifiserte dem ikke som «hoppere», noe som gir konnotasjoner til folk som hopper fra høye bygninger for å begå selvmord.

Alle ble klassifisert som drap.

- En hopper er en som drar på kontoret om morgenen og vet at de skal begå selvmord. Disse menneskene ble tvunget ut på grunn av røyk og flammer eller ble blåst ut, uttalte New Yorks rettsmedisinske talskvinne, Ellen Borakove, den gang.

De hoppet ut av knuste vinduer, eller vinduer de knuste selv, for å unnslippe røyken og flammene. De hoppet når taket over dem eller gulvet under dem kollapset. Eller som Tom Junod skrev i sin mye omtalte Esquire-artikkel fra 2003: «De hoppet for å kunne ta et aller siste åndedrag før de døde».

En av dem skal ha truffet en brannmann på bakken, som også døde momentant.

- Jeg så kanskje syv eller åtte som falt

Enkelte estimater vil ha det til at det var så mange som 200 mennesker som falt eller hoppet fra tvillingtårnene. Andre anslag varierer fra 100 til noen titalls. Drew antar han fotograferte en håndfull av dem.

- Jeg aner ikke hvem som står bak estimatet på 200 mennesker, men hvis det var 200 som falt, hadde det vært veldig mange fallende mennesker. Jeg så kanskje syv eller åtte som falt. Hvis det var 200, ville det vært masser med folk som falt ned. Og da ville jeg ha sett dem. Det er ikke akkurat sånn at det finnes mange bilder av folk som faller ned fra bygningen heller. Jeg har sett noe video av folk som faller, men jeg tror ikke det er så mange som 200. Jeg synes ikke du skal nevne antall mennesker som falt. For sannheten er at vi ikke vet hvor mange som falt, sier han.

«The Falling Man» gir inntrykk av at mannen på bildet skyter gjennom luften som en rett pil. Men i realiteten ruller han rundt i luften på vei ned mot bakken, i likhet med alle de andre som falt fra tvillingtårnene den dagen.

- Dette er ett bilde av en serie bilder jeg har av ham fallende ned fra bygningen. Det var egentlig kameraet som tok bildet. Jeg holdt bare utløserknappen inne, og det var kameraet som fanget øyeblikket da han var i denne posisjonen, sier Drew.

Richard Drew sto rett ved siden av Bobby Kennedy da den lovende presidentkandidaten ble skutt i hodet i et attentat på Ambassador Hotel i 1968. Drew har også foreviget knockoutene til Muhammad Ali, men det var bildet «The Falling Man» som har brent seg inn i den kollektive bevisstheten.

- Dette har blitt et ikonisk bilde. Hva tenker du dette bildet fanget opp denne dagen?

- Dette bildet viser faktisk det menneskelige elementet i denne hendelsen. Nesten 3000 mennesker døde den dagen på grunn av flykrasjene i tvillingtårnene. Man kan ta bilder av bygningene som kollapser og skrive at det var folk som døde inni dem. Men da har man ikke med det menneskelige elementet. Dette bildet setter et ansikt på kollapsen av World Trade Center. Det er et ekte menneske, sier Drew.

Kritikken: - Dette er ikke et voldelig bilde

The New York Times trykket bildet av «The Falling Man» på side syv dagen etter terrorangrepene. Det var mange titalls og kanskje hundrevis av publikasjoner verden over som publiserte bildet de første dagene etter terrorangrepene. De aller fleste amerikanske avisene trykket bildet bare én gang. Pressen ble gjenstand for massiv kritikk fra lesere som mente bildet var støtende. De ble anklaget for å ha utnyttet en manns død og at de fratok ham verdigheten, og det mest åpenbare – at en stakkars pårørende ville gjenkjenne sin kjære på bildet. 20 år senere er identiteten til «The Falling Man» fortsatt ikke offisielt bekreftet.

- Det ble fremmet kritikk mot publiseringen av bildet «The Falling Man». Hva tenker du om den kritikken 20 år senere?

- Fotografiet mitt er ikke et voldelig bilde. Det er ingen som blir skutt eller knivstukket. Det er ikke noe kaos. Det er et veldig stille og rolig bilde av en mann som faller ned fra bygningen. Jeg vil gjerne trekke fram tre andre bilder som har blitt tatt av AP. Ett var av jenta som var tildekket av napalm i Vietnam. Det ble tatt av Nick Ut. Det andre bildet ble tatt av Eddie Adams som tok et bilde i Vietnam av en politisjef som skjøt en mann i hodet på gaten. Begge vant Pulitzer-prisen. Og det tredje bildet ble tatt her i USA og viser en ung kvinne lene seg over liket til en ung student, som ble skutt av nasjonalgarden ved Kent State University i Ohio.

- De tre bildene viser to mennesker som ble skutt og en jente som var i et napalmangrep. Det er tre voldelige bilder. Mitt bilde er ikke voldelig. Det er veldig stille. Det er ikke bilde av en manns død, men et øyeblikk av livet hans idet han faller ned fra bygningen, sier Drew.

- Synes du det er greit at det blir publisert og vist fram til offentligheten?

- AP tilbyr bilder av nyhetsbegivenheter hver eneste dag, enten det er noen som blir skutt i Afghanistan eller om det er noen som blir skadet i et jordskjelv i Mexico. Det er opp til en publikasjon å avgjøre hvorvidt man vil bruke det eller ikke. Hvis man vil bruke det, er det greit.

- Det var opp til The New York Times om de ville trykke bildet, noe de også gjorde. Det gjorde også The Call og Staten Island Advance. Hvis man ikke synes leserne skal se bildet, så ikke trykk det. Men vi som nyhetsbyrå skjuler ingenting.

Hvem er «The Falling Man»?

- Hvem er egentlig denne personen du tok bilde av?

- Han er ikke offisielt identifisert. Det var en filmskaper som kom til New York etter å ha lest Esquire-artikkelen som ble skrevet av Tom Junod. Tittelen på artikkelen var «The Falling Man». Tittelen har festet seg til bildet mitt, og det er grunnen til at bildet er kjent som «The Falling Man». Det var ikke AP som ga bildet det navnet, sier Drew.

- Filmskaperen tok utgangspunkt i Esquire-artikkelen og ville lage en dokumentar, og intervjuet folkene som var involvert. De snakket blant annet med familien til Norberto Hernandez, som er en mulig person. Mannen på bildet hadde på seg en oransje T-skjorte under jakken sin. Familien påsto at han ikke eide noen oransje T-skjorte, og sa at det ikke kunne være han. Dette er en veldig religiøs familie, og de sa at det ville stride mot han og deres religion å begå selvmord eller hoppe fra bygningen, eller hva nå enn som skjedde. Så det kunne ikke være ham. Filmskaperen intervjuet også søsteren til Jonathan Eric Briley. Hun mente å tro at det var hennes bror som var på bildet, sier Drew.

Norberto Hernandez var en konditor som jobbet på restauranten Windows on the World i 106. etasje i det nordlige tårnet. Enkelte familiemedlemmer mente i utgangspunktet at det var Hernandez som ble fotografert, men ombestemte seg senere. Jonathan Eric Briley var også ansatt i samme restaurant.

- Jeg vet ikke om du noen gang har vært ved Ground Zero, men navnene på dem som døde den dagen er gravert inn på minnesmerket. Noberta Hernandez og Jonathan Briley er skilt med kun ett navn mellom dem, sier Drew.

- Hvor mange falt eller hoppet?

USA Today gjorde et forsøk på å beregne antall mennesker som hadde falt eller hoppet fra tvillingtårnene. Redaksjonen gjennomgikk tilgjengelig bilde- og videomateriale, intervjuet vitner og analyserte tidspunkter og lokasjoner for hvert enkelt fall. De estimerer at det var cirka 200 mennesker som falt eller hoppet. Avisen skriver at redaksjonen drøftet konklusjonene sine med brannvesenet og det rettsmedisinske kontor i New York (som ikke hadde gjort sine egne beregninger), som ifølge - avisen selv - anså estimatet på 200 som nøyaktig.

The New York Times hadde også en gjennomgang og telte 50 tilfeller basert på bilde- og videomateriale. USA Today inkluderte også tilfeller som ikke ble bildedokumentert.

Avisen skriver at de fleste fotografene hadde utsikt mot tårnenes nordlige og østlige sider. Vitner skal imidlertid ha meldt om utallige tilfeller fra tårnets sørlige og vestlige side - at de hoppet alene, i par eller i grupper. Brannmenn skal ha rapportert at det var et sted mellom 30 og 40 lik på taket til det 22 etasjes høye Marriott Hotel på sørsiden.

USA Today trekker også fram andre detaljrike skildringer om sporene etter mennesker som falt ned på bakken eller nærliggende bygninger.

Slipset flagret i luften

I det sørlige tårnet, som ble truffet sist, var det flere evakuerte som forteller at de var vitne til folk som falt eller hoppet fra det nordlige tårnet.

Eric Thompson er en av dem. Han kom seg ut før tårnet han selv befant seg i raste sammen. Thompson har fortalt at han sto i et konferanserom i det sørlige tårnet og stirret på det grusomme synet av det brennende tvillingtårnet. Thompson sier at han så en mann som gikk ut av vinduet, bare noen etasjer over brannen, og hoppet ut. Han kunne se mannen rett i ansiktet og så slipset hans flagre i luften.

De aller fleste hoppet fra det nordlige tårnet – det første som ble truffet av de to tårnene, men det siste som raste sammen. Det var anslagsvis bare et titall mennesker som hoppet fra det sørlige tårnet.

Selve fallet har blitt anslått til å ha vart i ti sekunder. Mot slutten av fallet hadde de en fart på 240 kilometer i timen, ifølge USA Today. Ikke raskt nok til å miste bevisstheten i fallet, men raskt nok til at de døde momentant i sammenstøtet med bakken.

De fleste av dem som falt fra det nordlige tårnet, befant seg i etasjene 101 til 107. Flyet krasjet inn mellom 94. og 98. etasje i det nordlige tårnet. Den intense varmen og røyken, som presset seg opp gjennom heissjaktene og trappeoppgangene, gjorde det vanskelig å puste. Menneskene søkte dermed til vinduene som befant seg mellom 335 til 396 meter over bakken.

Det var flere årsaker til at det var langt flere som falt eller hoppet fra det nordlige tårnet enn det var fra det sørlige tårnet.

For det første var brannen mye mer intens og konsentrert i det nordlige tårnet. Flyet traff høyere opp på det nordlige tårnet, noe som førte til at røyken var konsentrert over 15 etasjer i motsetning til 30 etasjer i det sørlige tårnet. Flyet traff det sørlige tårnet mellom 78. og 84. etasje. Dessuten var det dobbelt så mange mennesker som var fanget i toppen av det nordlige tårnet enn det sørlige tårnet. 1400 mennesker i de øverste etasjene i det sørlige tårnet klarte å komme seg langt nok ned i tårnet og i trygghet før de selv ble truffet av passasjerflyet.

Selv om det nordlige tårnet var det første til å bli truffet av flyene, ble det stående i 102 minutter før det kollapset. Det sørlige tårnet kollapset etter 56 minutter.