RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Brite slakter norsk togavtale

The Times henger ut Norge for «crazy British rail model»

VANT ANBUD: Sørlandsbanen skal driftes av den britiske toggiganten Go-Ahead.
VANT ANBUD: Sørlandsbanen skal driftes av den britiske toggiganten Go-Ahead. Foto: Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Sist oppdatert:
Storavisen The Times sparer ikke på kruttet.

Det britiske jernbaneselskapet Go-Ahead vant nylig kontrakten om å kjøre Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. 

Les også: Britiske Go-Ahead Group vant konkurransen om å kjøre Sørlandsbanen

I Storbritannia havnet Go-Ahead nylig helt i bunnsjiktet i en stor passasjerundersøkelse. Nå reagerer britiske The Times med undring over togavtalen. På torsdag, dagen etter at nyheten sprakk, skriver avisens økonomiredaktør Robert Lea, en harselerende kommentar.

Faksimile av Robert Leas kommentar, Times 18.10.2018.

–Privatiseringen av jernbanen i Norge har startet, og det starter med vårt eget Go-Ahead. Denne nyheten kan beskrives på to måter.

– Den norske regjeringen liker den gale britiske jernbanemodellen så mye, at de til og med kan tilgi Go-Ahead sin forvaltning av den overfylte Thameslink Southern-banen. (Opererer over mange byer i England).

Dette høres kanskje ikke så ille ut, men Lea gir seg ikke der.

– Det kan også tolkes som at Go-Ahead nå tror at det britiske jernbanemarkedet er så dysfunksjonelt, og at utsiktene her er så dårlige, at de er klare til å dra så langt som til Oslo for å starte noe nytt, skriver Lea i sin kommentar i The Times.

Her hjemme har også SV-leder Audun Lysbakken fått med seg kommentaren i The Times, og partilederen har luftet sin klare mening på Twitter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere