Gå til sidens hovedinnhold

Think først på Skøyen

De første nye Thinkbilene rullet torsdag ut fra RøhneSelmer på Skøyen som drosjebiler. Drosjeeierne fra Trøndelag skulle møte samferdselsministeren.

SKØYEN: Det var en merkedag hos RøhneSelmer på Skøyen da de aller første nye modellene av elbilen Think ble hentet av to drosjesjåfører fra Trondheim.

Bilene skal inngå i Ecotaxi som er en del av TrønderTaxi. Dette blir de aller første taxiene i Norge som er elbiler, sier en entusiastisk drosjeeier, Arne Asphjell.

Unikt produkt

Samme dag skal han og sønnen Audun Asphjell kjøre bilene til Trondheim, men først skal de to møte samferdselsminister Liv Signe Navarsete i regjeringskvartalet.

Politikerne har vist stor interesse for dette. Dette er et unikt produkt og at det blir mange som kommer til å benytte elbiler som taxi, det er jeg overbevist om, sier Asphjell.

Han kjøpte sin første elbil i 2001 for å ha som nummer to-bil i familien.

I utgangspunktet var det fordi jeg var lei av alle avgiftene. Når vi først fikk den viste den seg som helt suveren i trafikken. Den dekket også 95 prosent av vårt kjørebehov og ble raskt nummer en-bil i familien, sier Asphjell.

Fremtidens bil

Den nye Thinkmodellen ble bestilt for tre år siden av Asphjell.

Min yngste sønn har også begynt å kjøre taxi og skal disponere den andre bilen. Bilen kan bare ta en voksen passasjer, men 80 prosent av turene består av en person. Man trenger ikke en Mercedes stasjonsvogn for å frakte for eksempel en mann med dokumentmappe fra Røa til sentrum.

Han viser til den internasjonale satsingen på elbiler og at Toyotakonsernet regner med at innen 2025 vil all produksjon være rettet inn mot elbiler.

Dette er en miljøbil som har en virkningsgrad mye større enn bensinbiler og bare 1/5-del av driftsutgiftene. Det er klart at dette blir fremtidens bil, sier Asphjell.

Doblet kjørelengde

El-bilansvarlig hos RøhneSelmer på Skøyen, Andreas Bjørnson, karakteriserer denne dagen som en milepæl for selskapet.

RøhneSelmer på Skøyen og i Sandvika er de første forhandlere for Think i Norge. Disse to første bilene lager «skisporet». Det kommer mange etter, for det er en voldsom interesse for de nye bilene. Flere hundre biler er under bestilling. Folk må prøvekjøre denne modellen for virkelig å kjenne på kjøreegenskapene, sier Bjørnson.

I forhold til den tidligere modellen har den også fått doblet kjørelengden. På en lading kan man med økonomiske kjøring nå helt til for eksempel Skien. Den er heller ingen sinke i trafikken på langkjøring. Den holder mål hele veien. Bilen kan også få montert to barneseter bak, sier han.

Reklame

Nå: Gjør et kupp på alt du trenger til løpeturen