Thon motstander av reklame i skolen

Reklame i skolen bør være forbudt, mener forbrukerombud Bjørn Erik Thon, som hevder barn utsettes for et stadig større kommersielt press.

20.06.08 11:05

I en høringsuttalelse til Utdannings- og forskningsdepartementet om reklame i skolen, hevder Forbrukerombudet at det stadig større kommersielle presset kan virke uheldig for de unges utvikling, atferd, verdier og holdninger.

- I hvert fall i skolesammenheng bør de så langt som mulig skjermes fra reklamepresset, mener ombudet.

I sin høringsuttalelse til Utdannings- og forskningsdepartementet om Reklame i skolen åpner imidlertid Forbrukerombudet for visse former for sponsing og bedriftsbesøk. Ombudet mener det primære virkemiddel for å regulere kommersiell påvirkning av barn og unge bør være lovverket, enten gjennom bestemmelser i lovs form eller ved forskrifter gitt i medhold av lov.

Bjørn Erik Thon mener en veiledning ikke vil være den beste løsningen når det gjelder spørsmål om markedsføring i skolen, og eventuelle retningslinjer bør derfor være bindende.

- Selv om man har et generelt forbud mot markedsføring i skolen, bør det likevel åpnes for visse former for sponsing og bedriftsbesøk, fordi denne typen markedsføring ikke nødvendigvis medfører økt opplevd kommersielt press for barn og unge, heter det i uttalelsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.