Professor i pedagogikk og sosialfag ved Høgskulen i Volda, Kåre Heggen, mener negativ presseomtale er noe av forklaringen på at færre vil bli lærere.
- Media har fokusert mye på hvor dårlig det står til i norsk skole. Det kan ha gjort at flere kvier seg for å bli lærere, sier Heggen til Nationen.
Men presseomtale alene er ikke den eneste årsaken, mener han.
- Læreryrket er komplisert, og alle har erfaringer med det fra rollen som elever, sier professoren.
Heggen har sett på hvordan antall søkere og studieplasser har utviklet seg innenfor offentlige yrker i perioden fra 1997 til 2007. Studier til sykepleieryrket, sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere har økt i popularitet. Det har ikke lærerutdanningen.
- For lærerutdanningen må vi ta med at det i 2005 ble innført karakterkrav. Det kan ha bidratt til færre søknader, sier Heggen.
Regjeringen legger fredag fram stortingsmeldingen om lærerutdanning som opposisjonen har ventet på i mer enn to år. Etter det NTB kjenner til vil større spesialisering være blant forslagene.
Heggen mener at læreryrket kan øke sin popularitet ved at skoledagen bli utvidet.
- Med å innføre leksehjelp på skolen, kan man også tenke seg at det blir mer attraktivt å bli lærer. Det kan gi en lettere og mer variert yrkeshverdag. Det vil være positivt for at lærerutdanningen skal få flere søkere, sier Heggen. (©NTB)
