RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ti milliarder til jernbane

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Regjeringen Stoltenberg foreslår å bevilge ti milliarder kroner til jernbaneinvesteringer neste år.

Dette er, etter det Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) kjenner til, en av de store godbitene i forslaget til statsbudsjett for 2014. Investeringene i ny jernbane blir neste år 63 prosent høyere enn årets budsjett.

Investeringene til jernbane har blitt femdoblet siden de rødgrønne partiene kom til regjeringsmakt i 2005.

Samlet sett blir det foreslått nærmere 19 milliarder kroner mer til jernbaneformål neste år, noe som er 30 prosent over 2013-nivået. Det hører med til historien at det også er satt av over 1,7 milliarder kroner til det som heter særskilte transporttiltak innen kollektivtrafikken.

Den rødgrønne regjeringen avslutter karrieren ved å legge fram statsbudsjettet for 2014 mandag 14. oktober.

De ti investeringsmilliardene går blant annet til disse åtte jernbaneprosjektene:

- 22 kilometer med nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo. Det planlegges byggestart på tunnelen for Follobanen i 2014.

- Videreføring av arbeidene med det 23 kilometer lange dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn.

- Videreføring av arbeidene med det 14 kilometer lange dobbeltsporet på hver side av Holmestrand.

- Videreføring av arbeidene med det 17 kilometer lange dobbeltsporet som inngår i fellesprosjektet for E6 og Dovrebanen.

- Oppstart av prosjektet for Vossebanen mellom Bergen og Arna.

- Nytt dobbeltspor mellom Hell og Værnes.

- Videreføring av nytt signal og sikringsanlegg pluss fjernstyring av Østfoldbanens østre linje.

- Infrastrukturtiltak som legger til rette for et bedre togtilbud på Østlandet. Bedre strømforsyning er ett av disse tiltakene.

(ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere