RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ti veier utenom tran

Sist oppdatert:
Få i deg omega-3 via appelsinjuicen eller yoghurten.

(SIDE2): Det dukker stadig opp matprodukter i butikken som er tilsatt omega-3. Brød, kaviar, leverpostei, smør, margarin appelsinjuice, yoghurt og oljer med omega-3 får du kjøpt i de fleste matbutikker og det nye nå er små smoothies og fruktdrikker myntet på voksne og barn som inneholder fersk omega-3.

- Det er stor forskjell på fersk olje og den som har gått gjennom en oksyderingsprosess, sier Janne Sande Mathisen i Pharmalogica. De produserer fruktjuice med fersk omega-3 og har også snowboarder Terje Håkonsen med på laget.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

- Smartfish drikkene våre gir et relevant tilskudd av fersk omega-3 sammen med naturlige antioksydanter fra granateple og aronia juice. Dette er vi utrolig opptatt av fordi det er langt bedre for kroppen å få tilført flerumettet fett med lav oksydasjon enn å få daglig påfyll av harsk olje.

Her er et utvalg produkter som er beriket enten med Vitamin D eller med omega-3:

Yoghurt med omega-3
Tine har blåbæryoghurt og jordbær- og rabarbrayoghurt som er beriket med omega-3.

Fruktdrikk med omega-3
Små kartonger med to desiliter juice, enten i appelsinsmak eller jordbærsmak eller en smoothie med eple, pære, granateple, aronia og pasjonsfrukt fra Smartfish. Fersk Omega 3 sammen med naturlige antioksidanter. Vi testet juicene og resultatet var delt. Noen syns det var en klar smak av fiskeolje i smaken, mens andre ikke merket det så godt.

Brusjuice med omega-3
I slutten av august lanserer Smarfish Myomega. Her får man en god dagsdose ( 1000 mg) av Omega 3 i et lett perlende juicedrikk- rik på naturlige antioksydanter. Dette vil være den første drikken i en serie av drikker med kullsyre.

Melk med D-vitamin
Ekstra lett melk fra Tine er beriket med vitamin D.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Smør/Margarin
Disse er, etter råd fra Helsedirektoratet, beriket med vitamin D

Fiskepostei
Havbris fiskeposteier fra Mills har et spesielt høyt innhold av omega-3, hvorav en betydelig andel er omega-3 fettsyrene DHA og EPA fra fisk.

Kaviar
Mills Smart Kaviar inneholder naturlig fiskeolje og laks, og har derfor et høyt innhold av omega-3 fettsyrene, uten at det smaker av fisk.

Soyaolje/Solsikkeolje
Disse er ofte beriket med vitamin D og inneholder i tillegg andre vitaminer.

Leverpostei
For eksempel leverposteien fra Mills. Den er beriket med omega-3 og smaker godt i tillegg.

Fiskeolje i kapsel
Tabletter med konsentrert fiskeolje i kapsler. Noen er høykonsentrerte så sjekk innholdet, men det skal mye til for at du får i deg for mye omega-3.

Hvorfor D-vitamin?
Vitamin D er helt nødvendig for å utnytte kalsium fra mat og drikke. Kalsium er viktig for å bygge opp og vedlikeholde et sterkt skjelett og sterke tenner.

Kilder til D-vitamin
Det er bare fiskefett som naturlig inneholder betydelige mengder D-vitamin. Derfor er tran og fet fisk gode kilder. For å forhindre D-vitamin mangel har myndighetene besluttet at all margarin og smør skal berikes. I tillegg er flere melkevarianter, morsmelkerstatninger og barnegrøter beriket med dette vitaminet. Solen er en naturlig kilde til D-vitamin. Hvis man spiser mindre enn 2-3 fiskemåltider i uken anbefales et tilskudd med Omega-3 eller tran

Bivirkninger?
Pass på at du ikke overdoserer med A&D vitaminer hvis du kombinerer flere kosttilskudd. Omega-3 fettsyrer kan føre til en viss forlengning av blødningstiden. Pasienter som behandles med blodfortynnende legemidler (Marevan, warfarin) bør derfor rådføre seg med lege før man begynner å bruke Omega-3.

Vitamin D finnes i fet fisk, fiskerogn og lever. Viktig å huske at frukt og grønnsaker ikke inneholder vitamin D. Vitamin D er fettløselig og vil lagres i kroppen. Du trenger 7,5 mikrogram med D-vitamin daglig.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere