*Nettavisen* Nyheter.

Tidenes dyreste reklamer

Det er ekstreme tilstander da USAs største sportsarrangement gikk av stabelen. Dollarene sitter svært løst hos annonsørene, og i år ble det satt ny rekord.

19.05.08 00:16

Reklamespoter med hester, sauer og sjimpanser var blant de meste populære under den gigantiske Super Bowl XL på søndag. Selv om ikke selve kampen på banen vil gå inn i historien som den mest minneverdige, så er alle aktivitetene rundt arrangementet "big business", og vel så det.



Hverken reklameinnslagene eller selve kampen var utpreget underholdende, men i arrangementet, som samler nærmest en hel nasjon, sto annonsørene i kø. Avstemminger i etterkant av programmet har blitt utført av AOL, og den mest sette reklamen kom fra FedEx.



Den viste en hulemann som fikk sparken for ikke å ha sendt en pakke med FedEx, til tross for at han klaget til sjefen sin om at FedEx ikke engang er oppfunnet.



- Hypen blir større og større for hvert år som går, men jeg er ikke sikker på reklameinnslagene blir bedre, sa Paul Hirsch, som er kreativ sjef for Leo Burnett USA.



Bruken av dyr i morsomme sekvenser har blitt en gjenganger i Super Bowl, og en stor suksess. Andre store annsonsører som traff bra var Diet Pepsi, MasterCard og Dove.



30 sekunder reklame = 17,5 millioner kroner

Gjennomsnittsprisen for en 30-sekunders reklamespot var drøye 17,5 millioner kroner, som er ny record.



Fast food-kjeden Burger King dro til med en reklame på ett minutt hvor de fremstilte kvinner kledd som sylteagurker, løk og ketchup.



Forøvrig ble kampen vunnet av Pittsburg Steelers som slo Seahawks klare 21-10.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.