RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Til kamp mot myndighetenes reklame-nei

Sist oppdatert:
Clear Channels sjef Toivo Møller-Pettersen fikk ikke ja til å reklamere for vin og brennevin på Gardermoen. Nå vil han provosere myndighetene.

Toivo Møller Pettersen, administrerende direktør i Clear Channel, er ikke fornøyd med Sosial- og helsedirektoratets svar på hans søknad om å om dispensasjon fra reklameforbudet mot alkoholreklame på Oslo Lufthavn.

Før helgen fikk de et rungende nei fra direktoratet på søknaden, men Møller Pettersen mener direktoratet har gjort en for dårlig jobb.

- Vi mener avslaget er for dårlig basert. De har avslått vår søknad ut i fra et rent prinsipielt avholdspolitisk standpunkt om at det aldri innrømmes dispensasjon fra reklameforbudet for tradisjonell alkoholreklame eller for søknader som er basert på kommersielle interesser, sier han til Propaganda.

Clear Channel-sjef Møler Pettersen mener avslag begrunnet i et slikt prinsipielt standpunkt ikke er i overensstemmelse med EØS avtalen.

Det ligger i EØS-avtalen at norske myndigheter plikter å foreta en reell proporsjonalitetsvurdering. Siden Sosial- og Helsedirektoratet ikke har vurdert de argumenter vi har fremført, er det ikke foretatt noen slik proporsjonalitetsvurdering. Det foreligger derfor et brudd på EØS-avtalen, noe som innebærer at avslaget er ugyldig, er selskapets kommentar.

- Jeg mener avslaget er ugyldig og vi vil ikke respektere grunnlaget. Vi mener det er vanskelig for myndighetene å si nei til alkoholreklame i taxfree-området på Gardermoen. Vi er interessert i en konstruktiv vurdering av saken, ikke et prinsipielt avslag, sier han.

Dermed brygger det opp til storm mellom utendørsgiganten og myndighetene. Ifølge Møller Pettersen skal selskapet i løpet av noen bestemme seg for hva de kommer til å gjøre.

- Vi har ennå ikke avgjort om vi kommer til å benytte oss av sivil ulydighet eller forfølge saken videre. I så fall har vi tre alternativer, enten klage til departementet på vedtaket, gå til sivilombudsmannen eller forfølge saken i rettsapparatet, sier Møller Pettersen. Han forventer at myndighetene vil gå til sak hvis de velger det første alternativet; sivil ulydighet.

Tidligere har bladet Vinforum også gått ut mot Norges forbud mot alkoholreklame. De ønsker å gå til EFTAs overvåkningsorgan ESA i Brüssel for å få utfordre forbudet. Vinforum ønsker å få endret regelverket slik at det blir anledning til å annonsere for vin i spesialblader, noe de regner med å tjene penger på. Også Kåre Valebrokk i TV 2 har gått hardt ut mot forbudet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere