RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Timer fra katastrofeulykke

Foto: Johansen, Erik (Scanpix)
Sist oppdatert:
Flytoget var få timer fra en kjempeulykke i Romeriksporten. Havarikommisjonen takker en observant lokomotivfører.

Ingen hadde oppdaget at vannet fra taket i Romeriksporten hadde rustet bort topplaget på togskinnene over et 80 centimeter langt parti. Da lokfører Knut-Arild Lindquist var på jobb 31. august i fjor hadde korrosjonen ført til sprekkdannelser i skinnene, og en 35 centimeter lang bit av skinnene var borte.

«Feilen ble imidlertid, takket være en meget observant lokomotivfører ved Flytoget AS, fanget opp gjennom systemet for rapportering av feil observert fra togene før en ulykke inntraff» skriver Havarikommisjonen i sin rapport.

Gir honnør
I rapporten er Havarikommisjonen klar på at en alvorlig ulykke kunne ha inntruffet i Romeriksporten hvis ikke lokføreren hadde sagt ifra.

«Ved skinnebrudd som innebærer bortfall av skinnehodet over et lengre stykke er avsporingsrisikoen høy og øker med lengden av bortfallet. Selv om de sportekniske og materielltekniske forholdene på bruddstedet var gunstige (rettlinje og materiell med boggier og relativt gode løpeegenskaper), var hastigheten høy. Bruddstedet ligger inne i en dobbeltsporet tunnel med høy togtetthet. Konsekvensene av en avsporing kunne blitt store...»

«Ved videre trafikkering over bruddet ville sannsynligvis materialutfallet ha utviklet seg i lengden slik at avsporingsfaren hadde økt. Videre ville dette kunne gitt skade på togenes hjulbaner. Det er derfor all grunn til å gi honnør til flytogføreren som først meldte om forholdet» står det.

Hørte lyd tre ganger
Klokken 08.50 førte Lindquist toget gjennom Romeriksporten og hørte et kraftig dunk inne i tunnelen. Han rapporterte om forholdet. Klokken 11.10 var kjørte han på nytt gjennom tunnelen, hørte dunket og rapporterte på nytt.

Klokken 13.30 hadde Lindquist kjørt gjennom tunnelen for tredje gang. Denne gangen stoppet han for å se hva som lagde den kraftige lyden.

Til tross for at Jernbaneverket inspiserer skinnegangen i Romeriksporten annet hvert år, hadde vannet fra taket ødelagt skinnene uten at det ble oppdaget.

Den ødelagte skinnen i Romeriksporten har satt fingeren på et problem som gjelder for hele landet. I mange tunneler drypper det vann fra taket. Jernbaneverket jobber nå med å finne enkle og gode løsninger for å lede vannet vekk fra skinnegangen og inn drens- og pumpesystemene.

Les hele rapporten her: Havarikommisjonen om Romeriksporten

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere