RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tines tapte ære

Konkurransetilsynet vil gi Tine 45 millioner kroner i bot for rene mafiametoder. Nå skal Tine få forsvare seg, men æren har de allerede tapt. Det er uansett en meget dyr lærepenge.

Ingen er skyldig før dom har falt, heller ikke Tine. Men bildet Konkurransetilsynet nå tegner er meget alvorlig. Dersom meierigiganten hadde lyktes i sin utpressing, ville konkurrenten Synnøve Finden mistet 40 prosent av markedet over natten. Inntil 300 arbeidsplasser kunne gått tapt som følge av Tines forsøk på å kjøpe konkurrenten ut av hyllene i Rema 1000 og Rimi.

- En parkeringsbot, er kommentaren til Synnøve Findens direktør, Dag Swanstrøm.

Store verdier
Nå er vel knapt 45 millioner kroner en bagatell, men langt dyrere enn boten er omdømmefallet til Tine. Både i 2003 og 2004 var Tine den definitive vinneren på MMIs omdømmemåling . I år falt selskapet til 25. plass. Hele 30 prosent av landets befolkning har et dårlig inntrykk av Tine, noe som plasserer selskapet i klasse med NSB.

Det er ganske godt gjort av et konsern som selger hvitost og melk!

Tines svar på at befolkningen vendte konsernet ryggen var å love åpenhet. I så måte lover gårsdagens svar på Konkurransetilsynets konklusjon dårlig: - Vi benekter alle avtaler om eneleveranser. Vi har heller ikke noe ønske om å være alene i ostedisken, sa kommunikasjonsdirektør Bjørg Buset i Tine til Aftenposten i går.

Styremøte i dag
Deretter gikk hun videre til å skylde på Rema 1000. I dag har Tine styremøte, og der bør man lytte på dommen fra kunder og Konkurransetilsyn. Hvis ikke Tine nå erkjenner feil, er vi redd for at omdømmetapet kan bli enda større. Det skal straffe seg å bruke utpresningsmetoder.

Hva mener du om Tine? En forfulgt uskyldighet eller rått maktmisbruk? Diskuter saken på TV 2 Veggavisen (trykk her).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere