Tjener på fantasi-eiendom

Mannen som betalte 160.000 norske kroner for en øy i onlinespillet «Project Entropia» har begynt å tjene penger på investeringen.

09.02.05 10:09

I midten av desember 2004 kjøpte en ivrig online-spiller i Australia en øy i det populære onlinespillet «Project Entropia» for ca. 160.000 norske kroner.

Spilleren med kallenavnet Deathifier, fikk tilslaget etter måneder med budgivning.

Mens de fleste onlinespill bruker en virtuell valuta bruker «Project Entropia» en økonomi basert på ekte penger, og ifølge Cnet har investeringen såvidt begynt å gi avkastning.

Mannen mottar allerede små innbetalinger for jaktlisenser og andre gebyr, men forventer at investeringen virkelig vil lønne seg så snart spillet får en oppdatering for boligbygging, skriver nettsiden.

Dermed kan hans virtuelle bulldosere begynne å grave ut boliger medspillere vil betale for å bo i

- Når boligene ruller ut, ruller pengene inn, sier mannen.

Det er kjent at store summer er i omløp selv i onlinespill med virtuell valuta, men da som en del av et undergrunnsmiljø hvor spillere handler med våpen, eiendom og utstyr.

Denne virksomheten er ikke alltid like velkommen, blant annet har Sony Online Entertainment stoppet auksjoner med gjenstander fra et annet populært onlinespill, «EverQuest».

Andre utviklere, som folkene bak «Project Entropia», svenske MindArk, synes sammensmeltningen av vanlig spilldynamikk og det åpne markedet er spennende.

- Det gir en verdi på timene du bruker i spillet, i steden for at du bare mister verdifull tid. Det blir litt som forskjellen mellom å kjøpe fast eiendom og å spille «Monopol», sier Jon Jacobs i MinArk til Cnet.

Hva øykjøpet vil si for fremtidige virtuelle investeringer er vanskelig å si, men om Deathifier klarer å tjene store penger på øya si, kan vi se flere slike kjøp fremover.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag