RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tjener rått på krise-telefoner

Sist oppdatert:
Telenor tjener over millionen på at hjelpetrengende ringer Kirkens SOS sin krisetelefon.

- Satt på spissen kan en si at folk må legge på fordi de ikke har råd til å betale regningen. Det er Telenor som tjener penger her. Vi opplever at enkelte innringere finner det belastende at de må betale for tjenesten. Folk som ringer krisetelefonen for å få hjelp, er ofte mennesker som har økonomiske problemer i tillegg, sier generalsekretær Nora Blaasvær til iBergen.no. Hun legger til at det ikke drypper et eneste øre på Kirkens SOS.

Medarbeiderne har tatt imot 175.000 telefoner så langt i år og snakket i 40.000 timer. Dette blir en kostnad på over 1 million kroner for brukerne og penger rett i kassen til Telenor.

Dyrere enn vanlig telefon

Prisene for å ringe 815-nummeret er høyere enn å ringe til en vanlig fasttelefon. Har du abonnement hos Telenor og ringer til en annen fasttelefon mellom klokken 8-17, betaler du 59 øre i startavgift og deretter 22 øre i minuttet. Resten av døgnet og i helgene er minuttprisen nede i 15 øre minuttet.

Ringer du krisetelefonen fra et Telenor-abonnement, må du betale den samme startavgiften men 39 øre minuttet. Tellerskrittene fra mobil er mye dyrere.

- Hva synes du om at hjelpetrengende må betale i dyre dommer for en krisetelefon?
- En mulig betaler kan være statlige myndigheter i lys av at Kirkens SOS er et helseforebyggende tiltak. Brukerne av krisetelefonen, trenger ofte hjelp over en lengre periode og til alle døgnets tider. Og vi opplever også at antallet henvendelser øker.

Blaasvær forteller at det per idag ikke eksisterer en bedre løsning for kirsetelefonen.

- Vi har stadig oppe dette temaet for å finne andre løsninger. Dette er også en problemstilling for andre krisetelefoner.

Har ikke råd til 800
Røde Kors har et 800-nummer på sin kontakttelefon. Det betyr at nummeret er gratis for innringeren, og at mottaker tar kostnadene.

- Vi har ikke råd til å ta disse kostnadene. I tillegg så har vi også en stor utfordring med mobilkostnadene som er mye høyere for innringer. Ca 20 prosent av samtalene våre kommer fra mobil og per idag er det ingen billige løsninger for dette, sier Blaasvær. Hun legger til at det for Kirkens SOS sitt vedkommende, ikke bare er Telenor som har inntekter. Organisasjonen har en annen leverandør som har levert teletjenestene - noe Blaasvær presiserer er en svært tilfredsstillende løsning for Kirkens SOS.

Flere andre hjelpetelefoner har også ulike varianter av 800-numrene som forbrukeren må betale for og Telenor tjener penger på.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere