*Nettavisen* Nyheter.

To ansatte i Flyktninghjelpen savnet etter Etiopia-ulykken

Alle de 157 om bord mistet livet i flystyrten. Bildet viser en av de pårørende på vei ut fra et informasjonssenter i Nairobi i Kenya søndag. Foto: Baz Ratner (Reuters)

Flyktninghjelpen opplyser at to av deres ansatte er savnet etter ulykken med Ethiopian Airlines-flyet ved Addis Abeba søndag.

11.03.19 07:55

I en pressemelding sier Flyktninghjelpen at de to ansatte var booket inn på flyet til Nairobi søndag morgen som styrtet kort etter avgang.

Det er ikke opplyst hvilken nasjonalitet de to har.

Alle de 157 som var om bord, mistet livet, inkludert en norsk Røde Kors-ansatt, en fransk-britisk kvinne som var bosatt i Tromsø, og en kenyansk kvinne som var på vei hjem etter et opphold i Norge.

Norske Karoline Aadland blant de savnede

Røde Kors bekreftet søndag at Karoline Aadland (28) var blant de savnede etter flystyrten i Nairobi.

- Det er med stor sorg vi har mottatt denne forferdelig triste nyheten, sier generalsekretær i Norges Røde Kors Bernt G. Apeland.

Røde Kors har ikke mottatt noen bekreftelse fra flyselskapet eller myndighetene, og Aadland har derfor status som savnet.

– Vi frykter at Karoline Aadland er blant de omkomne, og vi har informert hennes nærmeste om dette. Våre tanker er nå med dem i denne vanskelige tiden, sier Apeland.

28- åringen er økonomiarbeider i internasjonal avdeling i Røde Kors. Da ulykken skjedde var Aadland på jobb i regionen.

- Vi er sønderknuste

Fransk-britiske Sarah Aufret jobbet med miljøspørsmål i organisasjonen Association of Arctic Expredition Cruise Operators (AECO).

Hun var på vei til en miljøkonferanse i regi av FN i Nairobi da ulykken skjedde, bekrefter arbeidsgiveren. Kvinnen, som har fransk og britisk statsborgerskap, har bodd flere perioder i Tromsø.

- Vi er sønderknuste. Vi har mistet en svært god venn og kollega, sier Frigg Jørgensen, direktør i AECO til avisa Nordlys.

- Vi er i sjokk og sorg etter at vi fikk nyheten om at vår kollega og kjære venn, Sarah Auffret, var en av passasjerene på flyet fra Ethiopian Airlines som styrtet søndag, het det i en pressemelding søndag kveld fra AECO.

Reiser spørsmål rundt 737 MAX-fly

Søndagens nye flystyrt har igjen vakt spørsmål om sikkerheten rundt av Boeings populære 737 MAX-fly.

Flyet som styrtet søndag og kostet 157 mennesker livet, er en av de mest moderne, en 737 MAX 8-maskin, og ble levert i november i fjor. Det er samme type fly, fra selskapet Lion Air, som styrtet i oktober da 189 mennesker omkom.

Den amerikanske professoren i luftfartssikkerhet, William Waldock, er en av dem som mener at det vil vekkes mistanke rundt sikkerheten på flytypen fordi det samme type flyet krasjet på samme måte, med nesen først, og som etterlot vraket i småbiter.

– Etterforskere har ikke stor tro på tilfeldigheter, sier han.

Han får støtte fra Alan Diehl, tidligere etterforsker for National Transport Safety Board (NTSB). Diehl mener at likhetene, blant annet at mannskapet på begge flyene raskt etter avgang merket at noe var feil, «klart tyder på et potensielt kontrollproblem» med det etiopiske ruteflyet.

Samtidig påpeker han at årsaken til styrten kan være så mange, for eksempel motorproblemer, pilotfeil, vektbelastning, sabotasje eller fugleangrep.

Grunnleggeren av Aviation Safety Network (ASN), som fører statistikk over verdens flyulykker, mener det er for tidlig å trekke paralleller til flystyrten i Indonesia.

– Jeg håper folk vil vente på det første resultatet av etterforskningen i stedet for å trekke forhastede konklusjoner basert på de få faktaene vi vet nå, sier Harro Rante.

Aktiverte autopilot ved feil

Flyet i Indonesia styrtet etter at nødsystemet ved en feil startet opp og aktiverte autopiloten som styrte flyet nedover. Flygerne hadde ikke kunnskap om hvordan de kunne overta kontrollen manuelt.

Mandag sa lederen for Indonesias transportsikkerhetskomité (KNKT) Soerjanto Tjahjono at de vil tilby seg å bistå Etiopias etterforskning av flystyrten.

Settes på bakken

Ethiopian Airlines har sagt at det ikke ble funnet noen feil under vedlikeholdssjekken før avgang søndag.

Mandag morgen lokal tid melder de på Twitter at de har valgt å sette alle MAX 8-fly på bakken.

– Selv om vi ikke kjenner til årsaken til ulykken, har vi valgt å sette den enkelte flytypen på bakken som et sikkerhetstiltak, skriver selskapet.

Ifølge den kinesiske avisen Caijing som siterer en anonym kilde, har også Kina bedt alle innenlandske flyselskaper om å gjøre det samme. De har også bedt flyselskapene om å sette MAX 9-flyene på bakken.

Boeing har ikke kommentert enkeltsakene, men uttalte til AFP at «flytypen er like trygg som andre fly», da spekulasjonene rundt sikkerheten startet.

Boeing har levert rundt 350.737 MAX-fly og har over 5.000 flere under bestilling.

Klikk på bildet for å forstørre.

Et Boeing 737-fly fra Ethiopian Airlines under landing i Beirut. Et lignende fly styrtet søndag på vei fra Addis Abeba til Nairobi. Foto: Ben Curtis (AP/NTB Scanpix)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag