*Nettavisen* Nyheter.

To minutters trening gjør underverk

Foto: Trening.no (Trening.no)

Intense intervaller like effektivt som halvannen time på tredemølle.

(SIDE2): Det kan høres ut som sofasliterens drøm, men ny forskning hevder at korte, intense intervaller er like effektivt som 90 minutter på tredemøllen, skriver Daily Mail.

Forsker Stuart Gray lot en gruppe menn mellom 18 og 35 gjennomføre høyintensive spurter på treningssykkel, mens en annen gruppe gikk en halvtime på tredemølle.

Syklistene fikk beskjed om å spurte alt de orket i 30 sekunder, og deretter hvile i inntil fire minutter, før de gjentok det samme fire ganger til, altså en effektiv treningstid på 2 ½ minutter.

Gruppen på tredemølle holdt et raskt tempo, i tråd med retningslinjene fra det britiske helsedepartementet.

Større effekt med intervall
En dag seinere kom begge gruppene tilbake til laboratoriet hvor de spiste en fettrik frokost og lunsj, blant annet bestående av brød, majones og ost.

Deretter ble blodet målt for å sjekke hvor raskt kroppen kvittet seg med fettet. Fett som samler seg i blodet etter måltider er en viktig faktor som kan bidra til at blodårene tetter seg, og dermed hjerteproblemer.

Undersøkelsen viste at de som hadde gått på tredemølle kvittet seg med 11 prosent mer enn det som er vanlig for mennesker som ikke trener. Syklistene som hadde slitt seg ut i fem økter på tretti sekunder, kvittet seg derimot med 33 prosent av fettet målt mot normalen – like mye som man kunne forventet etter halvannen time på en tredemølle.

Sparer tid på trening
Doktor Gray mener dette viser at korte spurtintervaller på et eller annet vis får leveren til å absorbere mer fett fra blodet, før det forbrennes eller lagres. Gray mener at høyintensiv trening ikke nødvendigvis vil gjøre utøverne sterkere, men den vil gi dem større utholdenhet.

«Ulempen» med denne treningsformen, er at den når man regner med pausene, tar rundt tjue minutter, ikke bare de 2 ½ minuttene man faktisk trener – og aktiviteten må skje regelmessig.

- Selv om moderat intensitet over lengre tid kan hjelpe kroppen med å forebygge hjerte- og karsykdommer, viser denne studien at korte høyintensive intervaller kan være en mer effektiv metode for å bedre helsen og redusere tiden man bruker på trening.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.