*Nettavisen* Nyheter.

Tobakksbaronen knelte for ungdommen

Anti-røykespillet Tobakksbaronen ble lansert tirsdag 28. oktober. Etter to dager ble presset på weben for stort.

20.06.08 11:02

- Det har vært voldsom trafikk, sier Kari Huseby, avdelingsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet.

- Det har vært helt ekstremt, forteller Nils Petter Nordskar, tekstforfatter i Virtual Garden.

Torsdag den 30. oktober kl. 15.00, hadde www.tobakkdreper.no fått 1170 klikk. Denne belastningen ble for stor, og Nordskar tror årsaken var det Monopol-liknende spillet Tobakksbaronen.

- Det er et innmari kult spill, sier Nordskar. Spillet er laget av tre menn fra Screenplay, en avdeling i Virtual Garden. Du kan leke at du er tobakksbaron og bygge ditt eget tobakksimperium. Med på laget er fire medhjelpere, blant dem markedssjefen Mille, som har bakgrunn fra våpenindustrien og har lært at angrep er det beste forsvar. Mille hjelper deg med å lage reklamekampanjen.

- Jeg tror dette er læring, mener Nordskar. Det er satset mye på nettet i høstkampanjen mot røyking.

- Internett-elementet er stort og synlig. Nettet er en av de mediekanalene som er mest interessant linket opp mot TV. Der kan du engasjere deg, delta i debatter og bli en del av kampanjen selv. Vi har laget det litt frekkere, litt mer ungdommelig og litt tøffere enn resten av kampanjen, sier Nordskar. Direktoratet kommer med flere aktiviteter på nett etterhvert.

- Nett skal holde liv i kampanjen over tid, sier Nordskar.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.