Oslo (NTB): Tobakksselskapet Philip Morris har betalt festivaler for å ha enerett på å selge røyk til publikum. Helsedirektoratet mener avtalen kan regnes som sponsing og dermed strider med tobakksskadeloven.
I fjor betalte verdens største tobakksselskap Philip Morris «Skeive dager» i overkant av 100.000 kroner for enerett til å selge sine produkter, melder NRK.
Helsedirektoratet mener imidlertid at slike avtaler er å regne som sponsing og at de dermed er i strid med tobakksskadeloven.
- Vår tolkning er at Philip Morris gjør dette i markedsføringsøyemed, og all markedsføring av tobakksprodukter i Norge er forbudt, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.
Philip Morris opplyser i et brev til helsemyndighetene at selskapet har inngått lignende avtaler med 22 andre festivaler i Norge.
- Vi vet med sikkerhet at to-tre festivaler er ulovlig sponset, og vi har ganske tydelige indikasjoner på at dette foregår på ganske mange flere festivaler, sier Hafstad. (©NTB)

Julekalender: 8. desember 2019
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.
Her kan du enkelt bidra med din mening.