*Nettavisen* Nyheter.

Tok mobilpris til fasttelefon

Teleoperatøren Universal Telecom tok alt for mye betalt av sine norske kunder. De som ringte fasttelefon i utlandet ble en tid fakturert for mobilsamtaler.

Kundesenteret i teleselskapet kjente til feilen, som skyldtes bytte av nettleverandør, men rettet den ikke opp uoppfordret, skriver Frobrukerrådet.

Universals kundeservice ville nemlig ha en skriftlig klage før de gjorde noe med feilen.

Det var en av selskapets kunder som tilfeldigvis oppdaget feilen og kontaktet Forbrukerrådet.

- I et brev til Universal Telecom påpekte vi at dersom selskapet kjente til at det forelå feil i faktureringen, ville det være et brudd på forpliktelsene selskapet hadde etter kontrakten om man ikke uoppfordret rettet dette opp, forteller førstekonsulent Torgeir Øines ved Forbrukerrådet i Nordland.

Forbrukerrådet ba Universal Telecom korrigere samtlige fakturaer som ikke var korrekte på grunn av feilen i systemet, og bad også om en skiftelige redegjørelse om årsaken til feilfaktureringen.

Nå angrer Universal Telecom på staheten sin.

- Det er beklagelig at kundeservice har bedt en kunde sende inn en klage på noe som har vært en opplagt feil. Vi skulle selvsagt sagt til kunden at han skulle bli kreditert på fakturaen, opplyser Universals kundeservice i et svar til Forbrukerrådet.

De som har ringt til fastnummer i utlandet, er blitt debitert mer enn vanlig, og de som har ringt mobilnummer, er blitt debitert mindre enn vanlig.

- Vi skal selvsagt kreditere de kundene som har ringt fastnummer. De som har ringt mobilnummer kommer vi ikke til å gjøre noe med, ettersom dette er en feil fra Universals side, bemerker teleselskapet.

Forbrukerrådet er tilfreds med at Universal Telecom nå betaler tilbake til kundene det som er fakturert for mye. Og mener det er greit at det gjøres på kommende faktura.

- Men vi ber teleselskapet legge ved et skriv som forklarer feilen som er gjort, og forutsetter at Universal informerer sin kundeservice slik at de som henvender seg heretter får riktig informasjon, forteller Torgeir Øines.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.